Resultaten Meldactie Spoedzorg
Het landelijk nieuws berichtte onlangs over ervaringen van patiënten op de spoedeisende hulp. Meer resultaten van de meldactie Spoedeisende Zorg werden bekend gemaakt op de website van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).
Met de meldactie over Spoedeisende Zorg werden de ervaringen in kaart gebracht die mensen hebben met de verschillende vormen van spoedzorg. Ruim 2500 mensen namen deel aan de meldactie die deel uitmaakte van de NPCF.
Enkele resultaten: 80% van de respondenten was het oneens met de stelling: “ik heb wel eens een beroep gedaan op de spoedzorg omdat ik ongerust was ook al wist ik dat het niet dringend was”. Men doet dus geen beroep op de spoedzorg bij ongerustheid, maar vanuit een spoedbeleving. Daarnaast rapporteerde ruim 80% van de deelnemers dat het verplicht eigen risico de keuze voor een vorm van spoedzorg niet beïnvloedt. Op de vraag ‘moest u lang wachten in de wachtkamer’ heeft bijna een kwart van de deelnemers bevestigend beantwoord en nog eens een kwart vond het lang maar acceptabel.
De NCPF pleit voor een betere spoedzorg en ziet de oplossing in Spoedposten; één voordeur waarachter vervolgens bepaald wordt wat de hulpvraag van de patiënt is en welk zorgaanbod daarbij hoort. Daarnaast is het verbeteren van de bereikbaarheid van de huisarts een oplossing, omdat deze nu nog – voornamelijk in de middag – slecht bereikbaar blijkt.
Meer informatie is te vinden op de website http://www.npcf.nl/