Eerste meting patiëntervaring project Do Triage
Voor het project Do Triage worden verschillende metingen verricht om het effect van de richtlijn “Triage op de spoedeisende hulp [2008]” te toetsen. Eén deelstudie richt zich op de patiëntervaring rondom triage. Daarbij wordt gekeken naar de patiëntervaring voorafgaand aan de invoering van de richtlijn Triage en na invoering van deze richtlijn. De verwachting is dat door middel van triage de patiënttevredenheid over de zorg op de SEH toeneemt, mede omdat patiënten beter geïnformeerd worden over de urgentie van hun letsel en de bijbehorende wachttijd. In oktober-november 2008 heeft de eerste meting (nulmeting) Patiëntervaring plaatsgevonden. In totaal zijn 17 Nederlandse SEH-afdelingen geïncludeerd voor deelname aan het project Do Triage en dus ook voor deze deelstudie naar patiëntervaring. De ervaring van patiënten werd getoetst aan de hand van een gestructureerde vragenlijst ontwikkeld door het CBO. Voor drie HBO-V studenten van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen was deze meting tevens een afstudeerproject: Delie Jansen, Jessie Cremers en Dorien Jacobs hebben bij 352 patiënten de vragenlijst telefonisch afgenomen. Patiënten werden onder andere gevraagd naar de bejegening/communicatie van de zorgverleners, het verloop van de zorgverlening gericht op het triageproces, de informatieverschaffing rondom triage en het nakomen van afspraken. In het najaar van 2009 vindt de meting naar de Patiëntervaring met betrekking tot triage nogmaals plaats en zal bekend worden of de Richtlijn Triage verbetering heeft gebracht in de ervaring van patiënten op de SEH.