AED Recordday: LAIZ betrokken met kwaliteitsonderzoek en sponsoring
Nederland krijgt in de toekomst mogelijk te maken met een maatschappelijk probleem als er geen nieuwe generatie burgerhulpverleners is die met de Automatische Externe Defibrillator (AED) kan en wil omgaan.
Het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) heeft het initiatief genomen om dit jaar 2000 schoolkinderen in de regio Nijmegen te trainen in reanimatie en AED gebruik op hun eigen basisschool. Dit scholingstraject is gestart vanuit de maatschappelijke gedachte om kinderen zo jong mogelijk kennis laten maken met AED en Basic Life Support (BLS), zodat ze het zien van een hartstilstand niet eng vinden, maar als iets waarbij ze actie kunnen ondernemen. Daarnaast wil men onderzoeken of reanimatie en AED gebruik door schoolkinderen uit groep 7/8 (ongeveer van de leeftijd 10-12 jaar) mogelijk is. De bedoeling is om de komende jaren deze training op basisscholen te blijven verzorgen.
Op woensdag 29 mei 2013 vindt als afsluiting van het eerste trainingsjaar een “AED Recordday” plaats in het NEC stadion te Nijmegen. De ongeveer 2000 basisschoolleerlingen uit de regio Nijmegen, die op hun eigen school al een training hebben gevolgd, zullen die dag tegelijkertijd nogmaals getraind worden in reanimatie en gebruik van AED. Deze grootschalige gezamenlijke scholing is goed voor een plek in het Guinness Book of Records (The largest AED training-session in the World).
Het lectoraat Acute Intensieve Zorg is door het CWZ betrokken om onderzoek te doen naar het effect van de training bij schoolkinderen. Het Lectoraat heeft verpleegkunde studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen de mogelijkheid geboden om een hieraan een bijdrage te leveren in de vorm van een kwaliteitsonderzoek. De doelstelling hiervan is: het ontwikkelen van een betrouwbaar, bruikbaar en valide meetinstrument en het verzorgen van de organisatie rondom het afnemen en inzamelen van dit meetinstrument; teneinde op de “AED Recordday” het effect van de reanimatie met AED training op de deelnemende schoolkinderen te kunnen evalueren. Dit kwaliteitsonderzoek richt zich specifiek op het ontwikkelen van een meetinstrument en het verzorgen van de organisatie rondom het afnemen en inzamelen van dit meetinstrument. Het richt zich niét op de analyse van de gegevens die verkregen zijn door middel van dit meetinstrument. Dat wordt door het lectoraat AIZ in samenwerking met het CWZ gedaan. Het lectoraat AIZ heeft door middel van sponsoring ook een bijdrage geleverd aan het mogelijk maken van dit AED scholingstraject en recordpoging.
Voor meer informatie: www.aed4all.com
Hajar El Yahyaoui en Didi Klaassen, HBO-V studenten Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Begeleiding: Fon Zeegers, Docent en lid kenniskring lectoraat AIZ en Lilian Vloet, Lector AIZ.
Bron afbeelding en tekst: Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ). (z.d.). Welkom op de website van AED Recordday. [Online afbeelding]. Gedownload op 8 april 2013, van http://www.aed4all.com/
Cort, W. de. (2013, 4 maart). Gezocht: mensen die weten hoe een aed werkt. De Gelderlander, p. 3.

Dit soort initiatieven zijn geweldig goed voor het bewust bezig zijn met de jeugd-reanimatie onderwijs. Ik heb uit meerdere kanten goede geluiden gehoord. Eigenlijk zou reanimatie en EHBO als basis in het middelbaar onderwijs moeten worden opgenomen. Nu er steeds meer AED’s komen, zou iedereen ook moeten weten hoe hier mee op te gaan.
Roelof Janssen, http://www.aedvoordelig.nl