Invitational Conference 2009 Succes

Invitational Conference LAIZ 09

Invitational Conference LAIZ 09

Op 15 oktober 2009 waren ongeveer 100 gasten aanwezig op ons jaarlijks Invitational Conference in het Scandic Sanadome in Nijmegen. Kennis en ervaringen werden uitgewisseld tussen mensen die werken in onderwijs, onderzoek en praktijk. Dit jaar was het thema ‘borging van kennis en vaardigheden’.

Het leren toepassen van kennis is een vak apart. Eenmaal toegepast beklijft de kennis slecht, en zijn de veranderingen en verbeteringen vaak van korte duur. Ook al is het onderwijs nog zo veel en goed, kennis alleen leidt niet tot blijvende verbetering in de praktijk. Wat werkt dan wel? Dat weten we niet precies, de meningen zijn verdeeld en de ervaringen verschillend. Daarover ging deze conferentie.

Lector. Dr. Joke Mintjes opende de middag en vertelde daarbij over de doelstellingen van het lectoraat. Haar presentatie over heden en toekomst van het lectoraat vindt u via de link LAIZ 09.

Dr. Theo van Achterberg, hoogleraar Verplegingswetenschap aan het UMC St. Radboud, liet in zijn presentatie zien dat internationale literatuur geen betekenisvol bewijs laat zien van effecten van veranderprojecten over langere termijn. Onderzoek naar verbeteringen in de zorg hanteert namelijk vaak een korte follow-up periode.

Mw. Drs. Drinkwaard, Spoedeisende Hulp arts in het St. Elizabeth ziekenhuis te Tilburg, vertelde in haar gastlezing vervolgens over haar ervaring van een geslaagde blijvende verandering in haar praktijk. Samen met haar werkgroep heeft zij de Surviving Sepsis Campaign omarmt en zich gericht op het inbedden van deze innovatie. Succesfactoren daarbij waren het creëren van draagvlak, de rol van de kartrekker, email reminders en regelmatige terugkoppeling.

Toetstheater

Toetstheater

Het Toetstheater (zie foto) vertaalde vervolgens met theatrale middelen ‘de kennis van het hoofd’ naar de ‘kennis van het hart’. Vaak gaat veranderen gepaard met emoties, enthousiasme, of juist weerzin. Het Toetstheater liet met hun tragikomische toneel zien hoe die emoties een rol spelen bij de invoering van een nieuwe werkwijze. Samen met het publiek werden de scènes bediscussieerd en werd er gezocht naar een passende slotscène.

Workshops

Workshops

Na het intermezzo met het Toetstheater kwamen de leden van de kenniskring van het Lectoraat aan de beurt. De leden van de kenniskring zijn docent/onderzoeker en voeren zelf praktijkgebonden onderzoek uit, met inzet van hbo-studenten. Zij presenteerden de resultaten van hun werk in workshops. Daarbij gingen zij specifiek in op hun manieren om de ontwikkelde kennis blijvend ten goede te laten komen aan onderwijs en praktijk. De deelnemers aan de workshops werden uitgenodigd tot scherpe discussies. Meer informatie over deze conferentie en/of de workshops kunt u opvragen bij Veronica Varol (zie contact) of bij de leden van de kenniskring.