Joke Mintjes Award 2015: reanimeren kun je leren

De Joke Mintjes Award van het Lectoraat Acute Intensieve Zorg (LAIZ) is dit jaar gewonnen door Judith de Wit en Chahid Doudouh. IMG_3554IMG_3558

Hun onderzoek getiteld: Reanimeren kun je leren ging over groepsgrootte bij reanimatieonderwijs. Het doel van dit onderzoek was om in opdracht van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR), duidelijkheid te krijgen over het effect van de groepsgrootte, variërend van 6, 9, 12, 15 en 18, bij het aanleren van de reanimatiecompetenties van niet-zorgprofessionals. Methode: In dit onderzoek is gebruik gemaakt van een kwantitatief, cross-sectioneel en beschrijvend design. Om de reanimatiecompetenties van niet-zorgprofessionals te meten en te registreren, is aan de hand van video- en digitale registraties gebruik gemaakt van het gevalideerde meetinstrument de Cardiff Scale versie 3.1 en het programma SPSS. De Cardiff Scale is opgebouwd uit verschillende items waarbij niet-zorgprofessionals punten konden scoren. De behaalde punten zijn in een tabel gezet waarna het gemiddelde per item per groepsgrootte is uitgerekend. Deze gemiddelden vormden, via de somscore, een totaalscore die iets zegt over de reanimatiecompetenties van niet-zorgprofessionals per groepsgrootte. Resultaten: In totaal namen 168 niet-zorgprofessionals deel aan dit onderzoek, waarvan uiteindelijk 127 zijn geïncludeerd. Er zijn minimale verschillen gevonden in het beheersen van reanimatiecompetenties tussen de verschillende groepsgroottes. De niet-zorgprofessionals in groepsgrootte 9 behaalden over het geheel genomen de hoogste score met 66,18 punten, maar in de belangrijk geachte reanimatiecompetenties de minste score met 23,11 punten. Met zeer minimale verschillen tussen groepsgrootte 6 en 9 in de eindresultaten van de belangrijke reanimatiecompetenties, behaalden de cursisten in groepsgrootte 6 de hoogste score met 24,45 punten. Conclusie: Binnen dit onderzoek is nauwelijks een verschil te zien in de reanimatiecompetenties van niet-zorgprofessionals, tussen verschillende groepsgroottes, direct na een reanimatietraining. Wel is te zien dat op item niveau de groepsgroottes 12, 15 en 18 vanaf het AED gebruik gemiddeld minder goed scoren. Aangezien de significantie van de resultaten niet is berekend en het beoogde aantal niet-zorgprofessionals binnen dit onderzoek niet is behaald, dienen de resultaten met voorzichtigheid te worden geïnterpreteerd.

De jury was onder de indruk van de kwaliteit van de genomineerde projecten. Die voldeden ruim aan de criteria:
        de praktijkgerichte vraagstelling voor de acute intensieve zorg
       gebruikte (wetenschappelijke) methode en inhoud,
       samenwerkingsverbanden tussen onderwijs, praktijk, onderzoek
       praktische klinische relevantie van de resultaten/conclusies
       maatschappelijke relevantie
       mate van kenniscirculatie van resultaten naar onderwijs en praktijk.
Voor de kwaliteit van de presentaties tijdens de Invitational Conference  werden bonuspunten toegekend.
Het winnende project Reanimeren kun je leren,  van Chahid Doudouh en Judith de Wit scoorde beter dan de andere projecten op de relatie met het onderwijs. Zij kregen de meeste bonuspunten voor hun mooie heldere presentatie.
Zij ontvingen samen een bedrag van 250 Euro , en ieder kreeg het keramiek beeldje Onderzoek-Praktijk-Onderwijs uitgereikt.
Het lectoraat AIZ zet dit onderzoek voort met meerdere groepen van cursisten.