Kennis, ervaring en behoeften van SEH-verpleegkundigen mbt onderzoek

Vanuit de ontwikkeling van evidence-based practice, krijgen SEH-verpleegkundigen te maken met wetenschappelijk onderzoek. Ze kunnen daarbij onderzoek moeten toepassen in hun eigen praktijk, maar ook zelf hun eigen onderzoek opzetten of deelnemen aan onderzoek. Het is daarom belangrijk dat SEH-verpleegkundigen kennis hebben over de opzet, de uitvoer, de interpretatie en de vertaling van onderzoek. Een recent onderzoek onder SEH-verpleegkundigen (n=948) in de Verenigde Staten beschrijft het kennisniveau, de ervaring, de behoeften en mogelijke barrières met betrekking tot onderzoek, zowle op individueel als organisatieniveau (Chan et al., 2011).
Belangrijkste conclusies zijn dat SEH-verpleegkundigen aangeven onvoldoende kennis te hebben van het onderzoeksproces, weinig tot geen ervaring hebben met het opzetten of uitvoeren van onderzoek, en dat zij behoefte hebben aan meer scholing over het gebruik van onderzoek in de praktijk. Aangezien het onderzoek is uitgevoerd in de Verenigde Staten, rijst de vraag hoe SEH-verpleegkundigen in Nederland hun kennis en ervaring met betrekking tot onderzoek ervaren, en welke behoeften zij hebben voor het gebruiken van onderzoek in de dagelijkse praktijk.
Het onderzoek is gepubliceerd in the Journal of Emergency Nursing (2011) en kunt u hier downloaden
Bron afbeelding: www.verpleegkundigen.witgelekruis.be