Huisartsen verdwijnen uit Engelse spoedzorg
Uit de nieuwsbrief van Guus Schrijvers nam ik onderstaande informatie over. Guus Schrijvers is Hoogleraar Structuur en Functioneren van de Gezondheidszorg, Julius Centrum voor Gezondheidswetenschappen en Eerstelijnsgeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Je kunt je ook zelf op de nieuwsbrief abonneren door een mail te sturen naar Guus.Schrijvers@wxs.nl
HUISARTSEN VERDWIJNEN UIT ENGELSE SPOEDZORG
Huisartsen in de Engelse spoedzorg zijn niet langer verantwoordelijk voor 7/24 uurs zorg. In Birminham zijn zij slechts overdag beschikbaar. Inloopcentra ofwel walk in centres voor eerstelijnsgeneeskunde zijn zeven dagen per week geopend en worden gerund door verpleegkundigen. In zo’n centrum zijn ook een tandarts, een sociaal raadsman en jeugdgezondheidszorg beschikbaar. De nadruk ligt hier op de minor injuries en preventieactiviteiten. Buiten kantooruren rijden ambulance verpleegkundigen op de motor visites die vroeger de huisarts deed. Met al die alternatieve interventies rijst de vraag over welke rol de huisarts in de spoedzorg blijft spelen. Al deze observaties kwamen naar voren tijdens een driedaagse studiereis die een Nederlandse delegatie van 25 professionals, patiëntvertegenwoordigers en beleidsmakers bracht aan de spoedzorg in Birmingham. De delegatie stond onder leiding van VWS medewerker Leo Kliphuis en bezocht Birmingham van 15 – 17 maart. De delegatie bezocht in kleine groepen walk-In centres, de NHS Direct, de grote meldkamer ambulancezorg en een SEH met meer dan 100.000 bezoeken per jaar. De NHS Direct is een adviserende telefoondienst, waar alle mogelijke basisvragen binnen komen. De dienst is gericht op advisering en verstrekken van gezondheidsinformatie. Ook wordt er getrieerd richting huisartsen. Indien er toch een urgente vraag tussenzit, wordt onmiddellijk doorgeschakeld naar 999, het alarmnummer van de meldkamer. Deze verzorgt de afhandeling van alle 999-calls en zet de ambulances uit. Hier werd het defensieve karakter van de NHS heel duidelijk: er wordt duidelijk sneller een ambulance ingezet dan in ons land. De wachtkamer van de SEH was relatief leeg, maar de behandelkamers waren overvol. Er werd hard gewerkt om de norm van afhandeling binnen 4 uur voor patiënten te halen. Opvallend was de oude en veel te kleine behuizing. Vrijdag volgde het laatste bezoek aan de ambulance helikopters, de Air Ambulance. Dit is geen onderdeel van de NHS, maar een volledig private onderneming, gefinancierd via de collectebus en particuliere sponsors.
De Nederlandse delegatie heeft theorie en praktijk gezien. Sommige voordrachten betroffen lange termijn ontwikkelingen. Daarnaast maakten delegatieleden ook de interventie bij van een myocard-infarct in een inloopcentrum mee en de afhandeling van een openbeen fractuur tijdens een ambulancerit. De Nederlandse groep is zeer gastvrij ontvangen door de mensen van de WestMidlands Ambulance services. De organisatie was perfect en niets was teveel om het de delegatie naar de zin te maken. Wil je meer weten over de Engelse spoedzorg? Stuur dan een mail naar de twee Julius onderzoekers die de reis meemaakten Dr. Margriet van Baar op M.E.vanBaar@umcutrecht of promovendus drs. Melanie Meier op m.meier@umcutrecht.nl