We zochten, luisterden, leerden … en publiceerden een kennismagazine

“Hebben jullie ook iets voor 12plussers?” Die vraag kregen we regelmatig tijdens het ZakgeldProject. Want juist in de brugklas groeit de financiële zelfstandigheid, terwijl het verdienvermogen nog klein is. Jongeren staan voor keuzes, soms onder druk, soms zonder iemand die de weg helpt vinden. Met het 12+ project zochten we uit hoe we kunnen bijdragen aan financiële weerbaarheid van jongeren […]

Bijeenkomst lerend netwerk Versterken verbinding sociaal, medisch en zorgdomein: Sociaal Arrangeren

Binnen het lerend netwerk Versterken verbinding sociaal, medisch en zorgdomein staan we allemaal afzonderlijk voor dezelfde uitdaging: het behouden en verbeteren van zorg en welzijn voor mensen. Om dit in de toekomst te kunnen blijven doen, zijn meer en stevigere verbindingen nodig. Sociaal Arrangeren is een voorbeeld uit de praktijk waarin deze verbindingen worden gelegd: Wat is voor de oudere […]

Kenniscafé Polarisatie en vertrouwen – 5 juni 2025

In een samenleving die gegrepen is door sociale media, (internationaal) onrecht, extremisme, desinformatie en wantrouwen, lijkt een goed gesprek voeren steeds lastiger. Tegenstellingen tussen groepen in de samenleving lijken te groeien, maar is dit ook werkelijk zo? Hoe ga je als docent, student of sociaal professional om met gevoelige thema’s die makkelijk ontaarden in gepolariseerde discussies? Tijdens dit kenniscafé duiken […]

Onderzoek doen? Kill your darlings en je aannames

van zakgeld naar zelfstandigheid
Om bij te dragen aan financiële weerbaarheid van kinderen ontwikkelden we binnen de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen het ZakgeldProject. Een geslaagd project gericht op gezinnen met kinderen in de basisschoolleeftijd. De deelnemende ouders vroegen zich af: “Is er ook zoiets voor onze pubers?” Een logisch vervolg op deze interventie is een vergelijkbaar project voor 12plussers. Juist de tieners […]

Werken aan plekken van verbinding

In het najaar van ’24 zijn we gestart met het RAAK-publiek onderzoek ‘Werken aan plekken van verbinding’. Een gezamenlijk onderzoek vanuit het lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit van de HAN en het Lectoraat Sociale Integratie van Zuyd Hogeschool naar betekenisvolle ontmoetingsplekken. Het doel van het onderzoek is om de sociale infrastructuur in wijken en dorpen te versterken door de expertise […]