Verschillende initatieven binnen het LeerLab

VOLTIJD LERARENOPLEIDING

Jaar 1

Het LeerLab is een keuzemogelijkheid voor alle eerstejaars studenten van de voltijd lerarenopleidingen. We hebben plek voor ongeveer 20 studenten. Begeleiders zijn een onderwijskundige, een vakdidacticus, een begeleidingskundige en een begeleider uit het eigentijdse werkveld.

De praktische uitvoering van het LeerLab plaats in periode 2 en 3. Studenten lopen dan stage op de vrijdag en op de donderdag vinden er activiteiten in het LeerLab plaats. Deelname aan het LeerLab komt niet bovenop de studie en de studenten missen eveneens geen verplichte onderdelen.

De keuze voor het LeerLab kan voortkomen uit bijvoorbeeld:

  • je wilt onderzoeken hoe onderwijs anders kan
  • je wilt graag eigenaarschap over je leren voelen, ruimte krijgen over je eigen leren
  • je vindt het leuk om met studenten van andere opleidingen samen te werken
  • je wilt samen met de docenten het onderwijs vorm geven
  • je durft naar jezelf te kijken, naar eigen overtuigingen, visie, kwaliteiten en belemmeringen
  • ……….

Collega opleiders  (HAN, werkveld, etc.) zijn van harte welkom om een ochtend mee te draaien, initiatieven met studenten te ontplooien, een eigen leervraag te onderzoeken etc.

Jaar 2

Tijdens de stageperiode in jaar 2 (semester 2) hebben we voor een aantal voltijdopleidingen stageplekken op eigentijdse werkplekken. Omdat in jaar 2 de vakdidactiek een belangrijke rol speelt, word je op de stageplek zoveel mogelijk gekoppeld aan een eigentijdse werkplekbegeleider van je vak. Je gaat aan de slag met eigen leervragen en geeft samen met de LeerLabondersteuners en de opleiders van je vakopleiding vorm aan dit proces. Omdat er ook doelen vanuit vakdidactiek en onderwijskunde centraal staan gaan we samen met jou onderzoeken hoe je eigen leervragen samenkomen met doelen/leeruitkomsten van de opleiding. Er vindt dus een voortdurende dialoog plaats tussen opleiders, student en ondersteuners vanuit het LeerLab.

De student loopt stage op de maandag en dinsdag.

 

Wil je graag deelnemen, neem contact op met Christijn Kooter; christijn.kooter@han.nl of Ans Bergmans; ans.bergmans@han.nl.

Jaar 3 en 4

Stage lopen in een eigentijdse context levert eigen leervragen en behoeften op. Zo kom je al snel in een coachende rol terecht. Tevens vraagt het creeren van een rustig werkklimaat in deze settingen andere vaardigheden. Je kunt  bv vaak niet zomaar de escalatieladder toepassen. Ook merk je soms dat een opdracht van je opleiding botst met de visie van je school.

We hebben helaas niet een eigen LeerLabgroep in jaar 3 en 4. Wel kun je met je vragen altijd terecht bij ons, mail Ans.Bergmans@han.nl

In jaar drie organiseren we ruim voor de keuze van je LIOstage nog een online  voorlichtingsbijeenkomst rondom stage lopen op een eigentijdse school, zoals Agora. Ook kun je ons benaderen als je contactgegevens van eigentijdse scholen zoekt.

 

DEELTIJD LERARENOPLEIDING

In de deeltijd hebben we geen eigen LeerLabdeeltijd groep. Een belangrijk doel van het LeerLab is de opleiding te inspireren rondom het geven van eigenaarschap aan de student. Vandaar dat we enkele pilots uitvoeren in de deeltijd waarbij studenten eigenaarschap krijgen in het bepalen van:

  • wat ze willen leren binnen een leeruitkomst
  • hoe ze willen leren
  • hoe ze getoetst willen worden

Studenten ontwerpen zo meer hun eigen onderwijs. Roel Grol associate lector Ontwerpen van onderwijs, monitort deze pilots met onderzoek. Resultaten zijn binnenkort beschikbaar.