De rol van de leercoach

Eigentijds onderwijs maakt ruimte voor het individueel begeleiden van het leren. De rol van de leraar verandert richting die van leercoach. En als de rol verandert is het belangrijk dat je als opleiding na gaat wat dit inhoudt voor het curriculum; welke kennis, vaardigheden en houding mogen dan aandacht krijgen. Het leerLab heeft hiertoe onderzoek gedaan. We hebben schoolopleiders (werkveld) […]

Drivemodel onderzocht

In het LeerLab onderzoeken we hoe het coachingmodel “Het drivemodel” Dit model is gericht op coaching in het beroepsonderwijs. Er is een app te downloaden uit de playstore en daarin staan verschillende werkvormen per fase…. Bijvoorbeel in fase 1 Hoe kom je tot een leervraag?  Werkvorm: Je kunt een expert observeren en de observaties in een leergroep bespreken. Coachvragen: Wat […]

Speciaal onderwijs en Agora

Op dit moment lopen vier tweedejaars studenten lerarenopleiding Engels van het LeerLab stage bij de Voortgezet Speciaal Onderwijsschool Avonturijn in Nijmegen. Deze VSO-school werkt met Agoriaanse principes en dat geeft een nieuwe dynamiek in het VSO-veld. In het volgende artikel lees je meer: Aventurijn (aventurijnnijmegen.nl)  

Agora voor dummies

Vierdejaars student van de lerarenopleiding geschiedenis Sabine van Esch heeft haar eindstage gelopen op Montessori Agora Nijmegen. Ze raakte zo enthousiast dat ze een mooi artikel heeft geschreven over Agora onderwijs dat een inkijkje biedt in de keuken van het Agora onderwijs. Het artikel heet Agora voor dummies. Heb je interesse in het artikel? Mail ans.bergmans@han.nl