Wat is het LeerLab?
Eigentijds onderwijs
Steeds meer leraren zoeken naar hoe onderwijs anders kan. Dus niet “open je boek op pagina 12 en lees mee” maar “wat wil jij leren en hoe kan ik jou hierbij helpen?” Er zijn initiatieven als Agora onderwijs, Kunskapskolan, Tienerscholen en meer.
Gemeenschappelijk hebben deze initiatieven dat:
- de leerling aan het roer van zijn eigen leerproces staat
- er wordt aangesloten bij de individuele leerwensen van de leerling
- de persoonsontwikkeling veel aandacht krijgt
- de community belangrijk is; samen leren en leren kan overal plaats vinden.
- de leraar pedagogisch en vakdidactisch de leerling begeleidt
- leraren in een team intensief en vakoverstijgend samenwerken
Het LeerLab is een open ruimte voor studenten, opleiders en werkveld rondom eigentijds onderwijs. We onderzoeken samen hoe onderwijs anders kan en wat dat de leerling en de leraar kan brengen.
Als je als student aan het LeerLab deelneemt word je ook eigentijds opgeleid. We besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van het nemen van regie over je eigen leren en aan je ontwikkeling van leraar als persoon. We gaan ervan uit dat dit helpt om te kunnen functioneren in al die nieuwe settingen die er in het scholenveld ontstaan. Je gaat aan de slag met je eigen leervragen, we ondersteunen je hierin en samen maken we het onderwijs.
We voeren het LeerLab uit in jaar 1 en in jaar 2 van de alle voltijd lerarenopleidingen (TGL). Verder bieden we de studenten in jaar 3 en 4 die op een eigentijdse werkplek stage lopen extra ondersteuning in de coachende rol. In de Deeltijd voeren we pilots uit met studenten in het geven van eigenaarschap met betrekking tot het eindproduct dat men wil maken en de wijze waarop men hieraan wil werken.
Mocht je interesse hebben om deel te nemenĀ of een bijdrage te leveren aan het LeerLab, neem contact op met Ans Bergmans; ans.bergmans@han.nl