Hoe werken we in het LeerLab? Eigentijds!

 

Samen met de LeerLabcoaches ga je op onderzoek naar wat je wilt leren (je leervragen en leerbehoeften). Bv “Hoe kan ik een leerling helpen met leren zonder dat deze het gevoel heeft iets fout te doen?”

Zelf aan de slag gaan met leervragen vraagt zelfregie. Dit houdt in dat je je leren kunt plannen, evalueren, ervan leren door te reflecteren etc. Met behulp van de leerwegkaart word je ondersteund in de stappen die je neemt tijdens het beantwoorden van een leervraag. Bij iedere stap staan hulpvragen die je aan het denken zetten over de weg die je wilt gaan. Je coach ondersteunt je hierin enĀ  tijdens groepscoaching kunnen je medestudenten je helpen.

 

 

Als meer studenten een soortgelijke leervraag hebben, kun je samen met je coach en medestudenten een workshop ontwikkelen en geven; zo kun je theorie en praktijk integreren. Tevens kun je in de veilige setting van het LeerLab oefenen met bv uitleg geven, begeleiden, een werkvorm oefenen etc.

In het LeerLab besteden we veel aandacht aan je ontwikkeling als persoon; wie ben je, welke kwaliteiten heb je, welke overtuigingen heb je, hoe leer jij en hoe ben je en wil je zijn als leraar (professionele identiteit). Als je stage loopt in nieuwe vormen van onderwijs kom je soms in verwarring over wat leren nou eigenlijk is: “Mag een kind de hele middag gamen? Is dit wel leren?” Via de werkvorm die hoog door de LeerLabstudenten wordt gewaardeerd namelijk intervisie kun je je gedachten, gevoelens, overtuigingen bespreken en denk je tevens na over je eigen ontwikkeling als mens en leraar.

 

Leren in het LeerLab gebeurt samen en op meerdere plekken; op de HAN, op een stageschool, in een digitale workshop, buiten op het terras, in een wijkcentrum………overal waar jij als student kansen ziet om te leren zullen wij als LeerLabcoaches je volgen (zijn er grenzen?). Jouw initiatief is belangrijk en wordt zoveel mogelijk gewaardeerd.