Do’s and don’ts voor docenten bij synchroon hybride onderwijs

Door de komst van Covid-19 is er het laatste half jaar vooral online lesgegeven. In het nieuwe studiejaar 20/21 zien we dat er weer meer ruimte is om ook klassikaal les te geven op de instellingen. Echter, door de 1.5 meter afstandsregel blijft de capaciteit van een leslokaal klein en kan dus niet een gehele klas tegelijk in het lokaal. […]

Investeer nu in beter onderwijs (met ICT)

Vandaag las ik een interview met onderwijsvernieuwers Jasper van Winden (Universiteit Utrecht) en Barend Last (Universiteit Maastricht). Naast een aantal open deuren herkende ik me in een aantal antwoorden, die naar mijn idee cruciaal zijn voor ons onderwijs (op afstand). In deze blog zet ik deze punten op een rij. Voor mij staat als paal boven water: “dat er eerst een […]

SER: HAN Toolbox goed voorbeeld van praktische handreiking online leren

De Sociaal Economische Raad (SER) geeft het parlement en de regering advies over sociaal-economische vraagstukken. Eén van de thema’s waarover de SER adviseert is Leven Lang Ontwikkelen, een thema waar het huidige onderwijs op afstand een belangrijk onderwerp is. Daarom heeft de SER vrijdag 26 juni 2020 in een nieuwsbericht aandacht besteed aan oplossingen voor soepel online onderwijs. In dit […]

Praktische handvatten voor optimaliseren online / blended onderwijs

Vandaag heb ik samen met Huib Langenberg een workshop gegeven voor de opleiding Pedagogiek waarin we met elkaar praktische handvatten hebben besproken die bruikbaar kunnen zijn bij het optimaliseren van het onderwijs voor het nieuwe studiejaar. In dit blogbericht deel ik de opzet van deze workshop en de praktische handvatten die we hebben gegeven ter inspiratie. Met de handvatten willen […]

Projectteam Onderwijs op Afstand: ‘Samenspel in sneltreinvaart’

Het coronavirus heeft het onderwijs pats-boem op zijn kop gezet. Sandra ter Horst, senior adviseur Leren met ict bij Services Onderwijs, Onderzoek en Kwaliteitszorg, maakt dit vanaf de eerste rij mee. In het tijdelijke projectteam Onderwijs op Afstand, dat zij voorzit, proberen zij en haar teamleden elke dag opnieuw in te spelen op een nieuwe, roerige realiteit. Een oefening voor […]