Studerende mantelzorgers: heb jij ze in beeld?

Melissa van Alff, onderzoeker bij Leeratelier JIP (Jongeren, Inclusie en Participatie): Mantelzorg is zorgen voor, zorgen om en zorgen missen. Ongeveer 1 op de 8 studenten zorgt voor of maakt zich zorgen om een naaste met een psychische of fysieke ziekte of verslavingsproblematiek. Dit doen zij vaak, voor studieloopbaanbegeleiders en docenten, onopgemerkt. Toch brengt het combineren van studie en mantelzorg […]

De leerling kon geen 20% uitrekenen van 10 euro, maar wilde wel investeren in crypto

Door Jesse Portengen en Josien van Manen Wij zijn vierdejaars Social Work studenten aan de HAN University of Applied Sciences. Sinds februari 2022 zijn wij aangesloten bij het Zakgeldproject van het Lectoraat van Versterken van sociale kwaliteit. Onze opdracht is om -samen met jongeren in de leeftijdsgroep van twaalf tot vijftien jaar- te onderzoeken wat er nodig is om de […]

Terugblik symposium: “Minder praten, meer doen!”

Van verzorgingsstaat naar verzorgingsstad. Niet praten, maar doen. Het zijn 2 van de uitkomsten van een dag vol inspiratie tijdens het symposium van de Werkplaatsen Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen.  Vraagstuk Werkplaats Sociaal Domein Hoe zorg je dat mensen in een kwetsbare positie volwaardig mee kunnen doen in de samenleving? Dit was het vraagstuk waaraan de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem […]

Hoe realiseren we de energietransitie in kansarme wijken?

Een effectieve en rechtvaardige energietransitie in kansarme wijken stuit op gebrek aan kennis over de diversiteit aan energiepraktijken van bewoners, en over hoe bewoners te betrekken bij de renovatie van slecht geïsoleerde huizen. Een consortium van onderzoekers, waaronder de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, gaat nu de noodzakelijke kennis en oplossingen ontwikkelen om deze energietransitie te ondersteunen. Zij ontvingen hiervoor […]