Leeratelier JIP (Jongeren, Inclusie en Participatie) van de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen
Joos Meesters, docent-onderzoeker bij de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen:
In dit leeratelier zijn veel partijen betrokken. Het leeratelier stelt onderzoekend leren centraal in het netwerk van al deze partijen die betrokken zijn bij jongeren die het niet redden zelfstandig een plek in de samenleving te krijgen.
Op 14 september hadden we een inspirerende bijeenkomst bij de Werkplaats Inclusie Nijmegen. Ervaringsdeskundige jongeren, gemeente Nijmegen, Pluryn, Bindkracht 10, Graafschapcollege, sociaal ondernemers, werkbedrijf Rijk van Nijmegen, Kristallis en HAN richten zich op de vraag hoe sociale kwaliteit vergroot kan worden voor jongeren (leeftijd 12-27 jaar) met een ondersteuningsbehoefte. Dit willen we doen door:
- Beter toerusten van jongeren
- Beter toerusten van professionals
- Integrale benadering en schottenoverstijgend leren en werken
De vraagstukken hierbij zijn:
- Hoe samenwerking verbeteren rondom en met jongeren?
- Hoe leren jongeren die elementen om klaar te zijn voor de toekomst?
- Hoe brengen we de zorgrol en de werkgeversrol meer bij elkaar?
- Wat werkt en geeft energie en wat leren we daarvan?
In het JIP onderzoek verkenden we in de opstartfase goede praktijkvoorbeelden om met elkaar te leren en te ervaren wat werkt. Op dit moment richten we ons op:
- Werkzame factoren van werkleerbedrijf Dynamisch op Weg (samenwerking tussen Sallandse wegenbouw, ROC Twente en Stichting de Kern), dat zich richt op het voorbereiden van jongeren zonder startkwalificatie op een BBL-opleiding. Dit onderzoek doen we samen met het Lectoraat Arbeid en Gezondheid.
- De inzet van ervaringsdeskundigheid in ons onderzoek verbreden.
- Werkzame factoren van Werklab en jobcoaches in Nijmegen vanuit perspectief jongeren.
- Jongeren van Kristallis volgen in hun transitie van school naar werk.
Voor meer informatie: Joos.Meesters@han.nl