Bam, bam, bam … geen hulp

In december 2022 schreven HAN-collega Jane en ik de blog ‘Ik zit ook in dat schuitje’ . Het was een persoonlijk verhaal over haar leven met financiële zorgen. Jane vertelde dat ze het meeste geholpen zou zijn met extra uren bij de HAN. Ze somde toen al wat ideeën op over wat de HAN in het algemeen zou kunnen doen voor medewerkers met geldzorgen. Kort samengevat: “bam, bam, bam, morgen hulp. Concrete acties!” Nu, bijna een half jaar later, blikken we samen terug. Wat is er in de tussentijd gebeurd met Jane, hoe zit het met die concrete acties bij de HAN en wat is de reactie van onze academiedirecteur ?

Verteld door Jane, geschreven door Carinda

 

Resultaat bij de HAN; uiteindelijk nog Niets

Meer dan tweeduizend mensen lazen de blog, toch is er bij de HAN nog niet veel veranderd. Het onderwerp Financiële zorgen kreeg aandacht in een aantal nieuwsbrieven en de website is aangepast. Dat is mooi. En achter de schermen is zeker aandacht voor het onderwerp. Er zijn ook plannen voor een financieel loket. Dat is ook mooi. Maar Jane had daar niets aan. Sinds oktober liep ze tevergeefs van kans naar kans, van de ene naar de andere HAN-functionaris en soms ook weer terug. Resultaat: niets. Geen concrete hulp. Niemand die zich vastbeet. Geen extra uren. Jane is boos en teleurgesteld:

“Er waren geen concrete acties, er is bam bam géén hulp. Je bent helemaal op jezelf aangewezen en dit raakt me enorm in mijn gevoel als medewerker van de Han.”

 

uitzendwerk; moderne slavernij

De zoektocht buiten de HAN leidde tot meer rendement, maar ook dat vroeg geduld. Jane vond, na een paar weken wachten, hulp bij gemeente Nijmegen en bij welzijnsorganisatie  Bindkracht10. Daar zorgden ze voor inzicht in de financiële situatie en dat gaf rust. Die rust maakte wat ruimte vrij in Janes hoofd en dat gaf weer moed om te gaan solliciteren. Daar nemen we je graag even in mee.
Jane werkt al meer dan tien jaar bij de HAN, ze is echt geen twintig meer. Ze meldde zich aan bij een uitzendbureau. Jane vertelt daarover:

“Als je via een uitzendbureau bijvoorbeeld gaat werken in de detailhandel, verdien je €13,- bruto per uur. Dat is iets meer dan 11 euro netto wat je gaat verdienen, hier kan je toch niet van leven? Snap jij dit nog? Ik niet meer. Het is moderne slavernij.”

Om je een beeld te geven van de communicatie tussen Jane en de tussenpersoon hier een printscreen van de communicatie via Whatsapp.

Bij die nieuwe werkgever voel ik me gezien

Jane voelde zich gevangen in de HAN; ze had een uitbreiding van uren nodig om het hoofd boven water te houden, maar bij de HAN bleek dat geen optie. Verschillende interne gesprekken met HRM, loopbaancoaches, vertrouwenspersoon, leidinggevenden kostten veel tijd en leidden tot niets. Tegelijkertijd kan Jane niet weg, omdat ze overal meer uren moet werken voor minder geld. Maar, het goede nieuws: Jane is nét aangenomen bij een nieuwe werkgever. Dat is een baan bovenóp het werk bij de HAN. Ze kwam er via iemand in haar eigen privé-netwerk. Ze had als het ware een aanbeveling op zak en dat was voldoende. Het klikte en Jane draaide zelfs al een dag mee. Het beviel echt goed. En het belangrijkste? Jane voelt zich gezien.

Op zoek naar oplossingen

Bij de HAN blijft het gesprek gaande, veel collega’s hebben zich verbonden aan het onderwerp. Éen van hen is Fernand van Westerhoven, directeur van de Academie Mens en Maatschappij van de HAN. Op ons verzoek reageerde hij op de blog:

“Wat ik lees en ook weet is dat vele HAN collega’s oprecht betrokken zijn op het thema armoede en de mensen die daar last van hebben. Helaas slagen we er tegelijk niet in om op korte termijn een oplossing te vinden voor een collega als Jane. Zij heeft nogal wat collega’s gesproken! Hangt het samen met de grootte van onze organisatie of een gebrek aan duidelijke lijnen of wegen? Het wordt in elk geval hoogste tijd voor een vindbaar en toegankelijk aanbod voor studenten en medewerkers met financiële vragen en noden. Zodat zij snel en goed geïnformeerd en vooral geholpen worden. Daar wil ik mij voor inzetten.”

HAN-collega’s met financiële zorgen zullen voorlopig zélf op zoek moeten naar oplossingen in het eigen netwerk en in de eigen regio. Je kunt eventueel beginnen bij deze HAN-webpagina: Waarbij kun je om hulp vragen? (han.nl).