HAN-breed Kansen Keren

Kansen creëren

Het is, meer dan ooit, nodig om binnen de HAN te zoeken naar mogelijkheden om bij te dragen aan kansen van mensen, gezinnen, wijken en gemeenschappen. Het is nodig om binnen en tussen academies van gedachten te wisselen over maatschappelijke kwesties, over maatschappelijke verantwoordelijkheid en over de bijdrage die iedereen vanuit eigen professie kan leveren. Die maatschappelijke verantwoordelijkheid ligt niet altijd voor de hand, daarom zochten we vanuit HAN-FairHealth en de Werkplaats Sociaal Domein een manier om het gesprek HAN-breed aan te jagen. Dat doen we met het dialoogspel Kansen Keren als startpunt.

Luisteren naar verhalen

We spreken veertien studenten -van iedere HAN-academie één- over onderwerpen die in het spel ook aan de orde komen; Woonomgeving, Gezondheid, Sociale steun, Sociaal economische status, Relaties en seksuele ontwikkeling, Onderwijs en Levensovertuiging. In de gesprekken zoeken we naar situaties, omstandigheden en personen die invloed hadden op de kansen in het leven van de student. De persoonlijke verhalen van Tisha (International Social Work), Thijs (Economie), Yaël (Communicatie), Kaylee (Pabo) en Carmen (Rechten), Melissa (Sport&bewegen) en Semhar (Verpleegkunde) laten zien wat er in de eerste twintig levensjaren allemaal op je pad kan komen.

Een voorbeeld | Tisha vertelt dat zij opgroeide in een huurhuis met haar moeder, haar grootouders en in totaal vier kinderen. Zij was bijna altijd buiten om weg te zijn van de situatie thuis.

 

Zoeken naar professionele aanknopingspunten

De gesprekken worden uitgewerkt in portretten en voorzien van fraaie illustraties. Ieder portret wordt vervolgens voorgelegd aan een docent of onderzoeker van de HAN. We vragen hen het verhaal te lezen en er vanuit professioneel perspectief op te reageren. Dus:

  • Wat kunnen (aanstaande) professionals in jouw vakgebied leren van dit verhaal? Wat is herkenbaar?
  • Hoe kunnen (aanstaande) professionals in jouw vakgebied bijdragen aan de kansen van kinderen en volwassenen in vergelijkbare situaties?’
  • Wat kan jouw vakgebied in het algemeen betekenen om sociaal-economische gezondheidsverschillen te verkleinen?
  • Welk inzicht wil je meegeven aan studenten die bij willen dragen aan maatschappelijke vraagstukken?

Het verhaal van Tisha legden we voor aan HAN-collega’s van Built Environment. Zij schreven:

Een voorbeeld | Het ontwerp van de buitenruimte kan een bijdrage leveren aan de fysieke, sociale en mentale gezondheid van mensen zoals Tischa. Buitenruimtes die steun kunnen bieden als thuis even niet thuis voelt. Wat de beste ontwerpoplossing is, is nog niet bekend, maar door meer onderzoek te doen naar het ontwerp van de openbare ruimte en hoe dit (kwetsbare) personen beïnvloedt, komen we steeds dichter bij een oplossing voor de gezonde leefomgeving.

 

Een steentje bijdragen

De verhalen en de reflecties worden vervolgens gebundeld en opgenomen in een boekje. Hiermee kunnen we de ‘boer op’ voor gesprekken over maatschappelijke verantwoordelijkheden in het eigen werkveld. De overtuiging is: iedereen kan van betekenis zijn voor een ander, iedereen kan een steentje bijdragen aan het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen. We verwachten het boekje in het voorjaar van 2023 af te ronden en kijken uit naar een gesprek!