Als kind opgroeien in armoede, probeer je in te leven
Wij, Anne Cornelissen en Laura Huinink, hoofdfase-studenten van de opleiding Social Work aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen hebben voor onze scriptie het afgelopen halfjaar onderzoek mogen doen bij Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen. Het onderzoek leidt tot een uitbreiding van de Armoede Experience gericht op kinderen die in armoede leven. Hiermee willen wij een bijdrage leveren aan deze doelgroep om voor hen een verschil te kunnen maken. Hierna leest u hoe wij te werk zijn gegaan.
Het onderzoek
In de rol van studentonderzoeker hebben we een antwoord gezocht op de vraag: ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de Armoede Experience een bijdrage levert aan de begeleiding van kinderen die in armoede leven?’ . Het onderzoek is gericht op het uitbreiden van de Armoede Experience. Om deze vraag te beantwoorden heeft een ontwerpgericht onderzoek plaatsgevonden volgens het boek ‘Ontwerpen voor zorg en welzijn’ (Lugt, Veer, Veegers & Wouters, 2021). Dit is gedaan in samenwerking met de focusgroep, de opdrachtgever en andere relevante betrokkenen.
Voor dit onderzoek is een focusgroep samengesteld met stakeholders, de mensen die met het onderzoek mee wilden werken. De focusgroep is gedurende het onderzoek zeer betrokken geweest en samen met de studentonderzoekers hebben zij de kans genomen om een uitbreiding op de Armoede Experience te ontwikkelen. We vonden het van belang dat er vanuit verschillende invalshoeken kennis gegenereerd werd over het ontwikkelen en uitbreiden van de Armoede Experience. Die invalshoeken zijn theorie, praktijk en ervaringskennis. De focusgroep bestaat daarom uit mensen met verschillende achtergronden en expertises: (oud)hulpverleners, docenten, studenten en ervaringsdeskundigen.
Tijdens het onderzoek waren er live-bijeenkomst met de focusgroep. Tijdens deze bijeenkomsten zijn verschillende werkvormen vanuit het ontwerpgericht onderzoek uitgevoerd om zo een uitbreiding op de Armoede Experience te verwezenlijken.
Innovatief product
Er zijn werkvormen uitgevoerd om de context van een kind dat in armoede leeft duidelijk te hebben en te schetsen. Aan de hand van deze werkvormen is er een duidelijk personage ontstaan die centraal staat in het nieuwe onderdeel van de Experience.
Het personage is Cynthia, de 13 jarige dochter in het (fictieve) gezin van de al bestaande Armoede Experience. Door verschillende werkvormen deden we veel ideeën op over de uitbreiding en vormgeving van de Armoede Experience. In samenspraak met de focusgroep is hieruit het meest passende idee gekozen. Dit idee is een dagboek vanuit het perspectief van Cynthia. We zijn van mening dat een dagboek vanuit het perspectief van een kind dat in armoede leeft de meeste indruk zal maken op hulpverleners die deelnemen aan de Armoede Experience. Hierdoor kunnen zij zich het beste inleven. Dit kan, verwachten wij, een bijdrage leveren aan de begeleiding van kinderen die in armoede leven. Deze verwachting is gebaseerd op de bijeenkomsten met de focusgroep, de uitgevoerde werkvormen, feedback en gesprekken met ervaringsdeskundigen en overige stakeholders.
Het vervolg
Het innovatief product kan nu overgedragen worden aan een deskundige op het gebied van webdesign waardoor ons denkwerk wordt omgezet tot een online uitvoerbare experience. We hopen dat onze uitbreiding zo snel mogelijk te vinden is op de site van de Armoede Experience (Armoede Experience).