Van passend onderwijs naar passende arbeid vraagt ‘samenregie’
Vertrekkend vanuit de ervaringsdeskundigheid van jongeren heeft de werkplaats ‘Van Passend Onderwijs naar Passende Arbeid vanuit Ervaringsdeskundigheid’ tot doel om uitvoerend professionals en beleidsmakers te versterken bij het aansluiten bij de leefwereld van jongeren om vandaaruit samen passend onderwijs en passende arbeid vorm te geven. In deze benadering is de leefwereld van jongeren leidend. In aansluiting op de verhalen en ervaringen van jongeren, wordt vanuit dit perspectief samengewerkt met (ervaringsdeskundige) jongeren, scholen, instellingen, professionals, beleidsmakers en belangrijke naasten die voor jongeren van betekenis zijn in deelname aan passend onderwijs én hun reis van passend onderwijs naar passende arbeid.
In de werkplaats krijgt deze samenwerking momenteel vorm met gemeente Nijmegen, Tandem Welzijn, Werkbedrijf Rijk van Nijmegen, ROC Nijmegen, ervaringsdeskundig adviseurs en studenten, docenten en onderzoekers van verschillende faculteiten van de HAN.
De eerste helft van 2016 hebben studenten van de HAN een narratief onderzoek uitgevoerd naar de dromen, behoeften, mogelijkheden en belemmeringen van jongeren in de overgang van onderwijs naar arbeid. Het betrof 16 jongeren die, om wat voor reden dan ook, extra ondersteuning (hadden) ontvangen op school of op hun werkplek. Uit deze verhalen kwam naar voren dat jongeren ‘erkenning’ van zowel hun mogelijkheden als hun beperkingen van belang vinden. Deze erkenning maakt dat zij zich serieus genomen voelen en zich beter op hun plek voelen op hun werk. Zij gaven aan dat ‘persoonlijke aandacht’ hier een voorwaarde voor is. Hiermee werd door hen bedoeld dat begeleiders niet alleen insteken op de problematiek die speelt, maar aan weten te sluiten bij het dagelijks leven van de jongere. Een spanningsveld dat in veel verhalen terug kwam is de ‘regievoering’ in het traject van school naar werk: jongeren vinden het belangrijk om te kunnen bepalen wat er in hun traject van school naar werk gebeurt, maar willen er niet alleen voor staan. Er is behoefte aan ‘samenregie’.
Deze behoefte aan ‘samenregie’ resoneert niet alleen in de verhalen van jongeren, maar is ook de motor voor samenwerking binnen de werkplaats. In samenspraak met onze samenwerkingspartners en voortbordurend op de resultaten uit de hiervoor genoemde studie gaan de komende maanden twee nieuwe groepen studenten aan de slag met verder onderzoek. Onder meer gaan zij onderzoeken wie voor jongeren belangrijk zijn in het samen regie voeren en wat dit betekent voor het werk van professionals. Via deze blog zullen we regelmatig onze bevindingen delen.