FAQ
Hieronder kun je de meest gestelde vragen over het praktijkleren vinden. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met het Praktijkbureau.
Voortgang, waarderen en beoordelen
- Wanneer plan je de praktijkbeoordeling?
- Wie is de examinator van de praktijkbeoordeling?
- Geen formulier reflectieve vaardigheden bij de praktijkbeoordeling?
- Zijn er aanpassingen in de stage mogelijk?
- Voortgang stage na een onvoldoende tussenevaluatie?
- Wanneer is een korte verlenging van de stage mogelijk?
- Wat als de student voortijdig wil stoppen met stage?
- Wat als de praktijkbeoordeling onvoldoende is?
- Hoe ziet het jaaroverzicht voor de praktijkbeoordeling eruit?
Voorbehouden- en risicovolle handelingen
- Welke verpleegtechnische vaardigheden mag een student uitvoeren tijdens stage?
- Mag een student medicatie toedienen tijdens stage?
- Hoe ziet het reanimatieonderwijs (inclusief kinderreanimatie) eruit binnen de opleiding?
Roostering
- Welke regels zijn er over de aanwezigheid tijdens stage?
- Welke regels zijn er over roostering en onregelmatigheid?
- Mag een student ook tijdens feestdagen stage lopen?
- Heeft een student ook recht op vakantie?
- Mag een student zelfstandig stagelopen in extramurale en/of ambulante zorg?
Organisatie
- Heeft een student recht op een stagevergoeding?
- Hoe worden extra reiskosten vergoed?
- Hoe werkt het stagefonds Zorg?
- Moet de student een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) hebben voor de stage?
Stageplaatsen
- Mag een student zelf een stageplaats zoeken?
- Hoe word ik aanbieder van stageplaatsen bij de hbo-v?
- Hoe werkt breed opleiden tijdens de stage?
Overig
Praktijkoriëntatie leerjaar 1
- Hoe moet de begeleiding eruit zien als we weinig tijd hebben?
- Onze doelgroep is wel erg complex
- Moeten we het helemaal alleen doen?
- Eerstejaars studenten kunnen nog niet veel
- De periode is te kort voor onze doelgroep
- Hoe moet ik de student beoordelen in negen dagen?
- Kan ik de studenten voorbereiden op de praktijkoriëntatie?
- Gaat de eerstejaars praktijkoriëntatie ten koste van het leerproces van 3e en 4e jaars studenten? Of wat brengt het de 3e en 4e jaars studenten?
- Hoe strikt is de koppeling tussen opleider en de professional in opleiding?
- Hoe kan ik omgaan met patiënten die aangeven dat het aantal ‘gezichten’ te veel is?
- Ik heb als zorgorganisatie fysiek de ruimte niet voor 1e jaars studenten
- Hoe houden we grip op de overbelasting van onze werkbegeleiders?
- Wat levert het de zorgorganisatie op? Zijn er financiële, zakelijke of andere voordelen van het bieden van eerste jaars praktijkoriëntatie?
- Is een 3-partijdige stageovereenkomst nodig tijdens de praktijkoriëntatie?
- Zijn de studenten gevaccineerd tegen Hepatitis B tijdens de praktijkoriëntatie?