Lean creëert de ruimte om te investeren in goed onderwijs

HAN organiseert 2nd International Conference on Lean Six Sigma in Higher Education 

Voor Lean in onderwijs moet je bij de HAN zijn: de expertise in dit jonge vakgebied groeit, projecten leveren waardevolle inzichten en sterke resultaten op. En onlangs vond het internationale Lean in Education congres plaats met Lean-collega’s uit de hele wereld. “De waarde van Lean voor het onderwijs? Nederland verdient goed onderwijs en Lean levert de ruimte om daarin te investeren”.

 

LSS4HE ConferenceDe jaarlijkse conferentie Lean Six Sigma in Higher Education die begin juni aan de HAN plaatsvond, trok deelnemers uit Nederlandse hogescholen en universiteiten maar ook wereldwijd, van Amerika en Canada tot aan Australië. Vincent Wiegel en Lejla Brouwer-Hadzialic, organisatoren van de conferentie en werkzaam binnen het lectoraat Lean/WCP, kijken terug op een leerzame en inspirerende conferentie. Wiegel: “Prachtig, dat er zoveel mensen zo’n lange reis hadden gemaakt om hun kennis en ervaring te delen. Het is een teken dat dit vakgebied steeds meer relevantie krijgt.”

 

Frank Stöteler

Frank Stöteler

Dat laatste blijkt ook uit de ondersteuning die het College van Bestuur van de HAN aan Lean onderwijs wil geven. De conferentie werd geopend door CvB-lid Frank Stöteler. Wiegel: “Het CvB is ervan overtuigd dat Lean onderwijs de HAN kan helpen om de kwaliteitscultuur verder te versterken.”

De Lean projecten die tot dusver in gang gezet zijn en aan bod kwamen tijdens de conferentie, houden zich met drie grote thema’s bezig: de toepassing en waarde van Lean voor het onderwijsproces, voor de onderwijsondersteuning en Lean gerelateerd aan leiderschap. Brouwer: “Voor Lean in het onderwijs is de grote vraag natuurlijk: wat betekent dat? Hoe pas je als docent nu Lean toe in je onderwijs? Binnen het instituut Engineering van de HAN hebben we de Lean principes toegepast op een onderwijsmodule die we met acht docenten verzorgen en waarin we onderling sterk afhankelijk zijn van elkaar. Dan heb je het bijvoorbeeld over het standaardiseren van de informatievoorziening en de snelheid van feedback. We zorgden ervoor dat er binnen 48 uur was nagekeken en becijferd terwijl het in het onderwijs gangbaar is dat studenten twee tot vier weken op hun resultaat wachten.”

Dat een Lean georganiseerd onderwijsproces tot hogere student- en medewerktevredenheid kan leiden, blijkt ook uit de ervaringen met een vernieuwde roosteringsmethode die volgens Lean-maatstaven werd geïmplementeerd bij een hoger onderwijsinstelling. Brouwer: “Het inplannen van docenten en lessen is een bekend probleem bij de onderwijsondersteuning. Er is enorm veel tijd en capaciteit  mee gemoeid om tot goede roosters te komen. Met Lean kun je dit proces sterk verbeteren. Met het nieuwe roosteringsproces steeg de student- en medewerkertevredenheid in één jaar van een dikke onvoldoende naar een 7,8 en 7,6!”

De toepassing van Lean binnen het onderwijs lijkt dus veelbelovend. “Maar er is veel meer te halen”, zegt Wiegel. “Daarvoor is het nodig dat Lean breder en integraler wordt uitgerold binnen onderwijsinstellingen.” Brouwer: “De conferentie heeft wat dat betreft positief gewerkt. We hebben een gezamenlijke agenda kunnen maken om Lean in het hoger onderwijs verder te ontwikkelen.”

“Belangrijk is ook dat de conferentie voor sterkere netwerken heeft gezorgd”, aldus Wiegel. “Dit najaar komt de universiteit van Waterloo in Canada bij ons langs die ook met Lean bezig wil gaan. En in Nederland gaan we samen met de hogescholen in Rotterdam, Utrecht en Groningen kijken wat de lessons learned zijn en hoe we verder gaan.”

William K. Balzer

William K. Balzer

Een van die lessons learned kwam van William Balzer, decaan aan Bowling Green University in Ohio, die ook aan de conferentie deelnam. “Wil je met Lean onderwijs meters boeken, dan is de vraag hoe leiderschap daaraan kan bijdragen cruciaal”, aldus Brouwer. “Balzers boodschap was dat we nog beter moeten aansluiten bij de doelen van senior managers in het onderwijs. Zij rekenen sterk met bijvoorbeeld demografische ontwikkelingen, en die zou je uitstekend kunnen gebruiken als onderbouwing van waarom je met Lean aan de slag wilt.”

Balzer vestigde daarmee de aandacht op een dringende vraag. Wiegel: “Als straks heel veel babyboomers uitstromen hoe ga je dan het onderwijs vormgeven? We staan voor de opgave om beter of meer op het individu toegesneden onderwijs te geven met minder mensen. Met Lean in het onderwijs gaan we die uitdaging oplossen.

Lejla Brouwer-Hadzialic en Vincent Wiegel

Vincent Wiegel en Lejla Brouwer-Hadzialic

Dat is ook het overkoepelende belang van Lean in onderwijs: Nederland heeft gewoon goed onderwijs nodig en Lean creëert de ruimte om daarin te investeren.”

 

 

 

tekst: Yvonne Brink

Reacties

  1. 24 juni 2014 door Ad Matijsen

    Wij bij JABIL zijn behoorlijk op weg om een echte lean cultuur te worden met alle facetten die daarbij horen.
    De studenten die wij elk jaar een stage plek aan bieden (6 in totaal) zullen hier dus ook in mee moeten . Een wat meer gerichtere opleiding in LEAN zou hier goed bij aansluiten.
    Ik kan dit dus alleen maar toejuichen.
    Groet

    Ad Matijsen
    Lean Manager JABIL Venray

  2. 01 juli 2014 door Jan H Jansen

    Zeer leerzame ‘experience’ het Lean in Higher Education.
    Vooral hoe universiteiten in het UK daar mee aan de slag zijn qua organisatie principe en in de US hoe je lean principes vakdidactisch kunt inzetten.
    Jammer dat er vanuit de HAN relatief weinig collega’s aanwezig waren.
    Het zou ons wellicht kunnen helpen om “waste” uit onze back office processen te halen, alsmede onze vakdidactiek lean te maken en/of te houden.
    Wat verwarrend vond ik de discussie over voor wie je waarde gaant toevoegen? Lijkt me in eerste instantie de student, het willen voldoen aan de wensen van alle stakeholders lijkt me een lastige.

  3. 01 juli 2014 door Vincent Wiegel

    @Ad Goed om te horen. We komen steeds meer bedrijven tegen die actief met lean bezig zijn. Daarom leiden we ook studenten op in onze minor lean. Maar dan moeten we zelf ook lean toe passen. En daarin kunnen we veel van bedrijven.

    @Jan Dankjewel voor je reactie. We hebben zeker nog een lange weg te gaan. Er gebeuren ook al veel goede dingen. Maar die nog te lokaal en hebben nog niet genoeg direct zichtbaar effect. Het wordt kortom tijd voor een bredere aanpak binnen de Han. Ik heb de indruk dat er steeds meer collega’s voor open staan.