Een korte levertijd is prioriteit nummer één
Afstemming in de keten
Hoe verkorten we de doorlooptijden? Deze vraag staat centraal bij veel bedrijven die te maken hebben met klant-specifieke producten of kleine seriegroottes. Het HAN Lean-QRM Centrum helpt deze bedrijven met kennis en begeleiding bij de toepassing van QRM. Maar wat als je bedrijfsprocessen ook sterk afhankelijk zijn van toeleveranciers? Voor het bedrijf Agrifac en een aantal toeleveranciers ontwikkelde het Lean-QRM Centrum een training op maat.
“Willen wij snel leveren, dan moet die snelheid ook in de keten terug te vinden zijn”, concludeerde Agrifac, leverancier van agrarische machines als bietenrooiers en plantspuiters [artikel over Agrifac]. En zo ging er binnen het Lean-QRM Centrum een training van start waaraan Agrifac en drie van zijn toeleveranciers deelnamen. Tijdens vijf bijeenkomsten op de HAN ging het over het wat en hoe van Lean en QRM en over afstemming in de keten. Daarnaast ging elk bedrijf afzonderlijk aan de slag met een analyse van bedrijfsprocessen en knelpunten, het meten van doorlooptijden, en formuleerde het een verbeterproject voor een specifiek probleem.
“De training zet een traject in gang over waar je verliezen zitten en waar je kan verbeteren, daar word je echt op geattendeerd”, zegt Dick Looij, hoofd bedrijfsbureau bij Molcon Interwheels, die wielen voor landbouwvoertuigen, OTR (Off The Road) en industrie maakt. “Dat zijn geen gewone wielen, maar klant-specifieke wielen, die we ‘Specials’ noemen”, aldus Looij. Die zorgvuldig op maat gemaakte producten biedt ook het bedrijf Oversluizen dat koelsystemen voor de industriële markt ontwerpt en ontwikkelt. “Ons bedrijf is erg bezig met innovatie, het gaat bij ons altijd om nieuwe koelsystemen, om korte trajecten en kleine aantallen”, omschrijft René Hamersma het familiebedrijf dat hij samen met zijn ouders runt en dat zijn grootvader ooit begon als reparatiebedrijf van radiateuren.
Doorstroming van processen
Doorlooptijdverkorting wordt door beide bedrijven gezien als de grote winst die QRM hen kan bieden. “Een korte levertijd is gewoon prioriteit nummer één”, zegt Looij, “Onze klanten willen binnen veertien dagen geleverd krijgen. We zijn inmiddels tot een andere opstelling in de fabriek overgegaan zodat alle processtappen elkaar opvolgen. Maar het proces zelf is nog niet optimaal, we verliezen tijd omdat niet alle stappen in het proces goed op elkaar afgestemd zijn. Daar gaan we nu mee bezig. QRM kan ons bij die knelpunten goed helpen omdat het de nadruk legt op goede afstemming en doorstroming van processen.”
Bij Oversluizen is sprake van een vergelijkbare situatie. Hamersma: “Bij ons gaat het al gauw om 6-8 weken levertijd terwijl de echte hands-on productietijd over het algemeen twee weken is. Elk product dat we maken is behoorlijk anders, dus er is veel overleg met de klant en de tekenafdeling. Ook de engineeringafdeling moet steeds van scratch af aan beginnen. Dat is een intensief traject en we willen kijken of we niet tot een soort standaardisatie kunnen komen. We zijn ook alle doorlooptijden aan het meten want het is lastig verbeteren als je niet weet waar het oponthoud zit. We hebben al wel de productiestromen in de werkplaats aangepast zodat gelijksoortige producten dezelfde routing door de fabriek gaan maken. Dat was echt een doel van ons, om een goed overzicht te krijgen van hoe het gaat van binnenkomen van de order tot verzending van het product, en hoe we dat nu zo soepel en snel mogelijk voor elkaar kunnen krijgen. Wat ik heel inzichtelijk vond, is het maken van een valuestream mapping. Dan blijkt dat onze plaatwerkafdeling cruciaal is in ons bedrijf. Als je dat zo klip en klaar op papier ziet staan, kun je er ook makkelijker met je team over praten en is iedereen eerder geneigd er wat aan te doen.”
Draagvlak
De bijeenkomsten op de HAN zijn inmiddels afgerond; de komende maanden vinden nog een paar bedrijfsbezoeken plaats waarbij de deelnemers bij elkaar in de keuken kijken. “Dat is altijd interessant”, vindt Looij. “Je merkt dat de meesten tegen dezelfde knelpunten aanlopen en dan is het leerzaam om te zien hoe het andere bedrijf daarmee omgaat.” Om ook op de werkvloer draagvlak voor QRM te krijgen, heeft Molcon Interwheels de coördinator en docent van de training, Gerlinde Oversluizen, gevraagd nog een startcursus te geven. “Dat is belangrijk, want QRM is een heel andere manier van werken dan we in ons bedrijf gewend waren”, zegt Looij. “Prachtige theorie maar de mensen op de werkvloer willen natuurlijk zeker weten dat het ook kan werken. Bij die startcursus gaan we de probleemstelling gebruiken die ik bij de training heb ingebracht en laten we zien hoe je die op basis van QRM en Lean kunt oplossen.”
tekst: Yvonne Brink
Deze Lean/QRM-training die het HAN-Lean-QRM Centrum verzorgde, is gecoördineerd door Gerlinde Oversluizen, hoofddocent en onderzoeker bij het lectoraat Lean/WCP.