Bedrijfsbezoek E-Go in Aachen

In het kader van het Erasmus+ programma Automotive on an Y-Junction, zijn Menno Herkes en ik (Jarek Keiren) begin 2020 op bezoek geweest bij onze projectpartners in Duitsland. Het doel van het project is een internationale samenwerking op het gebied van onderwijs met betrekking tot voertuigonderhoud en wat er de komende jaren zal gaan veranderen.

 

Over E-Go

E-Go is een Duitse fabrikant van kleine elektrische voertuigen. Enkele jaren geleden zijn ze begonnen met het fabriceren van compacte elektrische voertuigen die toegestaan zijn op fietspaden. In Nederland zijn er verschillende koeriersdiensten waaronder DHL die gebruik maken van de voertuigen van E-go.  Afgelopen jaar heeft E-Go ingezet op een kleine elektrische auto, vergelijkbaar met een SMART. De auto heeft afhankelijk van de uitvoering een bereik tussen de 100km en 150km. De auto kost nieuw ongeveer €18.000,- afhankelijk van de in het land geldende belastingen en toeslagen. Het doel is een goedkope auto te produceren door slimme materiaalkeuze en de inzetting van Industry 4.0 en daarnaast een R&D partner te zijn voor bedrijven en onderwijsinstellingen.

 

Wat hebben wij gezien?

Werkplaats van de toekomst

Tijdens het bezoek aan de fabriek hebben wij met name gelet op de systemen waarmee de auto uitgerust is. Naast de gebruikelijke elektrische aandrijflijn, is de auto voorzien van een draadloze communicatiemiddel waarmee deze direct kan communiceren met BOSCH Car Service. Het voertuig is uitgerust met verschillende sensoren waarmee data van onder andere het rijgedrag en slijtage aan de onderdelen gemonitord kan worden. BOSCH verzamelt al deze gegevens en zorgt ervoor dat de juiste data bij de juiste personen terecht komt.
Een gedeelte van de data wordt ingezet voor voertuigonderhoud. Omdat elke auto gebruik maakt van dezelfde onderdelen, is het mogelijk om preventief onderhoud uit te voeren aan de auto. Op deze manier kan er, vóór dat het falen voorkomt, al een afspraak gemaakt worden om het mogelijk falende onderdeel te vervangen. Omdat al bekend is welk onderdeel vervangen gaat worden, kan het juiste onderdeel direct besteld worden.

Een andere toepassing van de data die vergaart wordt heeft betrekking tot het continu verbeteren van het voertuig. Als grotere batches van een voertuig ineens een bepaalde kuur beginnen te vertonen, bestaat de kans dat de sensoren deze verandering hebben opgepikt en de data door het systeem naar BOSCH gestuurd is. Door de data te analyseren zou bijvoorbeeld een grotere recall of wat dan ook vroegtijdig opgespoord kunnen worden. De mogelijkheid is er dan ook om eerder het productieproces aan te passen of desnoods stil te leggen zodat er niet meer foutieve voertuigen worden afgeleverd.

Lean 4.0 / Industry 4.0

In het kader van lean 4.0 bied de fabriek van E-Go een interessante blik in de mogelijke toepassingen van “slimme” fabrieken. De E-Go fabriek werkt nauw samen met meerdere ontwikkelaars, waaronder Vodafone, bij het realiseren van een slimme fabriek.

Het doel in de fabriek is om alle processen zo veel mogelijk te automatiseren en flexibel te maken. Dit wil men onder andere bereiken door te investeren in een digital twin die op afstand ingesteld kan worden en de fabriek dusdanig opbouwen dat er proceswijzigingen op afstand aangebracht kunnen worden door gebruik te maken van verschillende communicatietechnologieën.

Een opvallende toepassing om flexibiliteit toe te voegen is het brede gebruik van AVG’s op de productievloer en voor het transport van de WIP zelf. Veel communicatie lagen tussen afdelingen zijn geautomatiseerd of onder één systeem samengevoegd. Als bijvoorbeeld een ingenieur het ontwerp van de auto wijzigt, waardoor een procesverandering noodzakelijk is, is het gehele communicatieproces tussen ingenieur en proceseigenaar geautomatiseerd. De proceseigenaar zou aan de hand van de vereiste veranderingen die het systeem aanbied voldoende informatie moeten hebben om met de arbeiders te communiceren en de verandering door te voeren.

Conclusie

De fabriek lijkt op het eerste oog zeer futuristisch en heeft een hoog “Tesla” gehalte. Hiermee bedoel ik dat alles er gelikt uitziet en de wow-factor hoog is. Bij een snelle analyse blijkt dat er nog wel wat werk aan de winkel is, waar de mensen gelukkig van op de hoogte zijn. Het is namelijk zo dat de fabriek momenteel een lage FTR heeft en een ontzettend lage machine bezetting. Een snelle berekening laat het er op lijken dat de machinebezetting momenteel onder de 10% zou moeten liggen. Dit heeft mede te maken met het feit dat een auto nu een doorlooptijd heeft van 10 tot 17 uur afhankelijk van hoeveel fouten er tijdens de productie voorkomen. Daarnaast is het personeel druk bezig met reparatie van auto’s die van de band komen rollen waardoor de productie vaak stil komt te liggen.

De verklaring is dat de fabriek dient als een groot R&D project waarbij onderzoeksinstellingen, universiteiten en grote telecom merken zoals Vodafone en Elisa uit Finland aan meewerken. Daarnaast is BOSCH een belangrijke partner voor de digitale infrastructuur van dataverzameling en analyse. De website van E-Go zelf bevestigd dit vermoeden ook.
De fabriek lijkt een interessante casus om te volgen wat industry 4.0 kan betekenen voor bedrijven, wellicht ook interessant voor het HAN Lean-QRM Centrum / Lectoraat Lean.

Mogelijkheden voor vervolgonderzoek

Het bezoek aan de fabriek heeft enkele vragen opgeroepen die wellicht interessant zijn om uit te zoeken:

  1. Als bijvoorbeeld het 5G netwerk (voor draadloze communicatie met machines) faalt, kunnen de machines dan nog wel aangestuurd worden?
  2. Zijn er backups (kunnen werken zonder de complexe informatie systemen) in het geval van een ransomware aanval? Mensen zijn niet gevoelig voor ransomware, computers wel.
  3. Alle systemen voegen enorme complexiteit toe, wat kost het allemaal om deze systemen draaiende te houden en wat is de uptime?
  4. De mens heeft de capaciteit om bewust te zijn van zijn of haar eigen acties en daarmee de mogelijkheid om de eigen processen bewust continu te verbeteren. Een machine is zich niet bewust van zijn eigen bestaan.
  5. Hoe gaat men om met het verbeteren van processen in deze complexe geautomatiseerde omgeving waarbij er veel niet zichtbare communicatie is?

Meer informatie

Wilt u meer informatie over dit bezoek of over lopende onderzoeken rond dit onderwerp? Neem dan contact op met mij of mijn collega:

Menno Herkes
menno.herkes@han.nl

Auteur: Jarek Keiren
jarek.keiren@han.nl