Stage lopen en onderzoek doen in Suriname: Deel 3/3
Silke van Ginkel is vierdejaars ALO studente, die net terug is uit Suriname. Daar liep zij stage en voerde ze een afstudeeronderzoek uit voor het Expertiseteam Talent Identification & Talent Development. In drie delen geeft zij antwoord op onze vragen en geeft ze een beeld van wat je van zo’n buitenlands avontuur kan verwachten. Lees hieronder het derde en laatste deel, waarin Silke vertelt over haar ervaringen tijdens de stage en haar ervaringen met Suriname.
Wat kun je in de praktijk met datgene dat je tijdens je afstudeerstage hebt geleerd over talent of zelfregulatie?
Suriname is nog een land van de oude stempel, dus docenten geven op een autoritaire manier les en tegenspraak wordt vaak niet geduld. Jij als docent weet alles en alles wat jij zegt is ook goed. Dit betekent echter wel dat je kinderen heel weinig ruimte geeft voor autonomie, betrokkenheid en zelfontwikkeling. En dat zorgt ervoor dat de talenten die de kinderen bezitten niet altijd tot uiting komen. Suriname is een land met heel veel talent en heel veel potentie, alleen door het ontbreken van een professioneel kader komen de talenten niet helemaal uit de verf.
Tijdens mijn stage heb ik lesgegeven op een lesgeefstijl, waarbij ik zelfstandigheid bij de leerlingen creëerde door les te geven in het drie-vakken systeem. Hierdoor zijn leerlingen zelf verantwoordelijk om een spel op gang te houden en is er dus ook ruimte voor eigen ontwikkeling. Ook het stellen van vragen door een docent was in het begin van mijn stage heel raar, want nog nooit had een docent lichamelijke opvoeding gevraagd wie er graag tikker wilde zijn. Dit was dan ook de start van het op een vragende manier les geven, waarbij er ruimte is voor zelfregulatie.
Zelfregulatie is over het algemeen vrij hoog in Suriname, dit zeker omdat de kinderen van kleins af aan zichzelf moeten redden. De schoenen van de kleuters worden hier niet gestrikt door de docent, dat moeten ze zelf doen! Doordat kinderen op vroege leeftijd leren voor zichzelf te zorgen gaan ze ook kritisch kijken naar hun eigen handelen en reflecteren daarop. Jij als docent kunt hier op inspelen door je lesgeefstijl te veranderen en op een vragende manier les te gaan geven. Dit heb ik aan het einde van mijn stage ook gedaan, waardoor er meer ruimte is gekomen voor talenten van leerlingen en zelfregulerend gedrag.
Welke kansen zie je in het beweegonderwijs in Suriname?
Als er ergens kansen zijn, dan is dat in Suriname. Suriname is een land wat nog in de kinderschoenen staat betreft het bewegingsonderwijs. Er zijn dan ook weinig scholen waar een vakdocent lichamelijke opvoeding aanwezig is, laat staan iemand die de gymlessen geeft. Bewegingsonderwijs heeft nog een achtergestelde positie binnen het Surinaamse onderwijs. Toch willen heel veel scholen wel bewegingsonderwijs aanbieden, alleen hebben ze daar de middelen niet voor. Zeker als je kijkt naar de materialen, die heb je nauwelijks en laat staan een gymzaal. Het zou dan ook erg fijn zijn als er meer gymmaterialen beschikbaar komen voor Suriname waardoor er meer variatie aangeboden kan worden in de gymlessen. En ik denk dat als de sportorganisaties en bonden samen gaan werken met de scholen, er een hele mooie toekomst is voor Suriname. Het talent zit er, nu alleen nog het kader en de professionaliteit en dat kan alleen bereikt worden als diverse organisaties en scholen samen hun krachten bundelen.
Hoe is je leven daar in Suriname?
Ik woon zelf in een studentenhuis in Paramaribo met nog negentien andere Nederlandse of Belgische studenten. Het is dus altijd druk in ons huis, maar wel altijd erg gezellig. Eigenlijk heb ik het best wel druk gehad, maar des ondanks heel veel van het land kunnen zien. Suriname is echt een fantastisch land met een prachtige jungle, gezellige cultuur en fantastische mensen. Een droom van mij als klein meisje was om ooit eens naar de jungle te gaan. Nou, die droom is werkelijkheid geworden. Ik heb verschillende jungle tours en back to basic trips gemaakt die echt geweldig waren. Van het vasthouden van slangen, tot het slingeren aan een liaan en van het zwemmen in kreekjes en baden in stroomversnellingen tot aan het beklimmen van bergen en het rijden over een bauxiet weg. Alles wat je deed was anders en fantastisch om mee te maken.
Ook ben ik met een klein vliegtuigje over de binnenlanden gevlogen waar je een adembenemend uitzicht hebt op de Amazone jungle. Ik heb meerdere excursies gedaan, dit ook om een goed beeld te krijgen van het land en haar cultuur. Om zo beter in te kunnen spelen en echt iets te kunnen betekenen voor het land. Zo heb ik samen met Prof. Dr. John Lieveld een beachsoccerveld aangelegd in een indianendorp in Matta. Ik heb ook een speeltuin aangelegd in Pierre Konte, om zo meer speelruimte te creëren voor de kinderen. Suriname is ook het land van no spang, maak je niet druk, alles komt goed. Is het niet vandaag, dan is het morgen. Een relaxte manier van leven heb je hier, als je het vergelijkt met Nederland. Samen in de hangmat met je huisgenoten een Djogo drinken hoort erbij, want gezelligheid is zeker iets wat er in Suriname is. Ik heb hier een druk leven gehad, maar iets wat ik nooit had willen missen! Suriname wat een fantastisch land!!
Leuk om je reisverslag te lezen. Ik hoop dat er nog veel gemotiveerde stagaires zullen volgen. Leuk en leerzaam voor de stagaires, goed voor Suriname. In december openen wij een appartement in Paramaribo, dus daar kan het niet aan liggen 😉
Erg leuk om te lezen, ik ben wel erg benieuwd hoe je bij je stage adres terecht bent gekomen.
Groetjes,
Joyce