Professionalisering docenten effect op leerresultaten leerlingen
In de nieuwste uitgave van OnderwijsInnovatie las ik een interessant artikel over de aanpak van docentprofessionalisering bij het Koning Willem I College in ‘s Hertogenbosch. Wilfred Rubens heeft het artikel integraal op zijn blog geplaatst. Het artikel beschrijft het onderzoek naar de aanpak van de professionalisering van docenten. Uit het onderzoek blijkt dat de professionalisering positief bijdraagt aan het functioneren van docenten en de leerprestaties. In deze blog benoem ik een aantal zaken die mij aanspreken in de aanpak.
Leerresultaten leerlingen als uitgangspunt
Wat opvalt in deze aanpak is dat als uitgangspunt is gekozen voor de leerresultaten van de leerlingen. De analyse van deze resultaten maakt de docenten bewust van de eigen leerbehoeften: hoe kunnen zij zich professionaliseren zodat leerlingen beter gaan leren? De motivatie van docenten om zich te professionaliseren neemt toe naarmate zij ervaren dat leerlingen beter gaan leren. Dit uitgangspunt kent zijn basis in de ‘Teacher inquiry and knowledge-building cycle’ van de Australische hoogleraar Helen Timperley (Timperly et al, 2007). Ik ben wel benieuwd op welke wijze de resultaten van leerlingen geanalyseerd worden en hoe deze vertaald worden in leerbehoeften bij de docenten. Ook zie ik hier een rol voor learning analytics.
Focus op vergroten handelingsrepertoire
Het merendeel van de docentprofessionalisering is gericht op (externe) vakinhoudelijke scholingen. De transfer naar de praktijk hiervan is vaak onvoldoende. De inhoud de professionalisering bij het Koning Willem I College is gericht op het vergroten van het handelingsrepertoire van de docent binnen het primaire proces: pedagogiek, didactiek, onderwijspsychologie en ict in het onderwijs. “Uit het onderzoek blijkt dat het effect van de leergangen op het handelingsrepertoire van docenten groter lijkt te zijn dan het effect van andere – voornamelijk vakinhoudelijke – scholingen. Vooral voor wat betreft de pedagogische en vakdidactische competenties zijn de leergangdeelnemers zelf, maar ook de beoordelaars van het docentportfolio, hun leidinggevenden en hun leerlingen van mening dat de leergangen een gunstig effect heeft gehad”. Naast de focus op het handelingsrepertoire van de docent en de integrale benadering hiervan, is het goed om te lezen dat ‘ict in het onderwijs’ ook hiertoe gerekend wordt. De professionalisering op dit terrein wordt nog te vaak als een ‘vakinhoudelijke’ scholing benadert. De competenties op het gebied van ICT in het onderwijs behoren tot het handelingsrepertoire en worden idealiter in combinatie met pedagogische en didactische competenties ontwikkeld.
Weg met de vrijblijvendheid
Eind vorige week bezocht ik de Onderwijs Research Dagen. Meerdere keren werd gesproken over het dilemma tussen onderzoek en praktijk. Onderzoek toont aan dat de introductie van nieuwe technologie waardevol is voor de leerlingen, maar een docent besluit om de technologie niet te introduceren. De professionalisering van medewerkers wordt over het algemeen beschouwd als een belangrijke interventie om innovaties binnen het onderwijs te helpen realiseren. Maar dat het effect heeft is geen vanzelfsprekendheid. Naar mijn idee komt dit voor een groot deel door de grote mate van vrijblijvendheid van professionalisering in het onderwijs. Het Koning Willem I College doorbreekt dit door te kiezen voor een doorlopende leerlijn voor de professionalisering van docenten. “Vanaf het moment van indiensttreding hebben docenten mogelijkheden om door te groeien. Persoonlijke ambities worden gekoppeld aan een onderhouds- en promotiebeleid. Uiteraard biedt het professionaliseringsaanbod docenten een basis om te voldoen aan de wet BIO (Beroepen in het Onderwijs) en het professioneel statuut. Er is dan ook sprake van een duidelijke inbedding van professionalisering in het HRM-beleid van dit ROC. Het Center for Teaching and Learning en de Dienst Human Resource Management van het Koning Willem I College werken hierbij nauw met elkaar samen”.
De aanpak van het Koning Willem I College spreekt me erg aan. Het gaat om een integrale aanpak vanuit de organisatie en vanuit de inhoud. Het onderzoek toont aan dat docentprofessionalisering positief bijdraagt aan het functioneren van docenten en de leerprestaties van de leerlingen. Hiermee zou docentprofessionalisering op de strategische agenda van iedere school moeten staan.
Dag Esther,
Goed stuk. Ben er zeker mee eens dat we (ik in ieder geval) als docent, naast inhoudelijke scholing, ook meer handvatten moeten krijgen om er voor te zorgen dat ‘de stof’ ook effectief overgebracht kan worden én natuurlijk blijft hangen.
Ik heb, op jouw tip, het boek ‘Breinmeester’ van John Medina aangeschaft en al in het eerste hoofdstuk wordt het huidig onderwijs stevig aan de tand gevoeld. Heerlijk en meteen ook ’triest’ om de lezen dat we het leerbrein van de student (en die van ons zelf) niet op de juiste manier benaderen.
Ik kan wel wat hulp gebruiken want in eigen tijd relevante literatuur lezen is niet voldoende.
Clark
Hallo Esther,
Dit is precies waar ik me binnen GGM op ga richten. Op welke manier zorgt de begeleiding van de studenten ervoor dat zij beter gaan presteren? Wat is effectief begeleidings- en begeleidersgedrag. Vanochtend een gesprek met Cees Morsch gehad die daar ook weer een bijdrage aan zegt te kunnen leveren. Ken je hem?
Groeten,
Frits
@clark: leuk dat je het probleem onderkent. Volgens mij heeft het vooral met didactiek te maken en het begint bij de vraag in hoeverre dat wat je beoogt met je onderwijs aansluit op wat de studenten (moeten) leren. Op welke wijze denk je dat we je hierin verder kunnen helpen?
@frits: wat leuk dat het aansluit op jouw activiteiten. Ik ken Cees niet, maar dat komt waarsch. ook omdat ik tegenwoordig meer met onderzoek bezig ben, dan met docentprofessionalisering 😉
Ik denk dat de pedagogiek aan de didactiek vooraf gaat. Eerst moet duidelijk zijn hoe ik als docent mijn leerlingen, studenten bezie, beschouw. Daarom ben ik bij GGM ook blij met de professional community.
Esther, je zo me kunnen helpen met een leidraad/ stappenplan (oid). Ik lees er nu op ‘los’ met de beste intenties.
Clark, bij het Koning Willem I college hanteren ze de ‘Teacher inquiry and knowledge-building cycle’ van de Australische hoogleraar Helen Timperley (Timperly et al, 2007) als basis voor de aanpak. zie http://www.te-learning.nl/blog/wp-content/uploads/2012/06/timperly.png “Uitgangspunt van deze cyclus vormen de resultaten van de leerlingen. Door deze resultaten te analyseren worden docenten zich bewust van de eigen leerbehoeften: hoe kunnen zij zich professionaliseren zodat leerlingen beter gaan leren?” Heb je hier iets aan of zoek je iets specifiekers?
Hoi Esther,
Ik moet er in duiken om er meer over te kunnen zeggen. Begin van een schooljaar is nimmer de juiste tijd om ‘extra’ stof tot je te nemen, helaas 8(. Vind het op eerste gezicht erg interessant. Dus wanneer er binnen de HAN dergelijk vernieuwend onderwijs reeds wordt gegeven dan kom ik met het team (of de eenling) graag in contact.