Webinar over het activeren van studenten in Microsoft Teams

Hoe kun je docentinstructie in Microsoft Teams op laagdrempelige manier verrijken met interactiviteit zodat het leren wordt ondersteund en je de groep betrokken houdt? Onlangs heb ik met mijn collega Freek van Kessel een webinar ontwikkeld rondom deze vraag. We maken docenten wegwijs hoe je diverse functionaliteiten in MS Teams en Office 365 kunt aanwenden om je instructie kracht bij […]

Drie vragen die je jezelf moet stellen alvorens je digitaal leermateriaal open gaat delen

Op dit moment zijn veel docenten bezig met het maken van digitale leermaterialen. Denk hierbij aan kennisclips, weblectures en infographics maar ook digitale presentaties (powerpoints of prezies), e-modules en digitale opdrachten. De meeste docenten bewaren deze materialen op bijvoorbeeld hun eigen PC of onedrive, maar er zijn ook steeds meer docenten die hun materiaal graag zouden delen met anderen docenten. […]

Vier stappen bij het (her)gebruiken van (Open) Digitale Lesmaterialen

Op dit moment zijn er veel docenten bezig met het maken van digitale online lesmaterialen. Het maken van deze materialen kan ingewikkeld zijn en het is vaak erg tijdrovend, tijd die er op dit moment misschien niet is. Denk er dan ook eens aan dat andere docenten misschien al wel mooi online lesmateriaal hebben gemaakt over jouw onderwerp.   Deze lesmaterialen mag je in sommige gevallen (her)gebruiken in jouw eigen onderwijs of je kunt ze gebruiken […]

Lessons Learned en Bottlenecks bij experimenten met ICT tools vanuit project DLWO2021

In het HAN project DLWO2021 voeren we (meestal kleine) experimenten uit met ICT tools die kunnen helpen werk-, onderwijs– en onderzoeksprocessen te verbeteren. Als het experiment succesvol is, kan de toepassing voor de gehele HAN beschikbaar komen. Het uitvoeren van de experimenten geeft ons echter niet alleen informatie over de werking van de ICT tool, maar geeft ons ook inzicht […]

Hoe stimuleer je het ontwerp van effectieve leertrajecten met technologie?

De implementatie van ICT en leertechnologie in het onderwijs is complex. Hoewel er binnen HBO instellingen veel ervaring is en wordt opgedaan met ICT in het onderwijs, liggen misverstanden en valkuilen nog steeds op de loer. Bijvoorbeeld: het idee dat met het implementeren van een nieuwe ELO effectieve leertrajecten vanzelf mogelijk worden of dat door het online zetten van informatie […]