Onderwijs in de kern: een betekenisvolle dialoog met @denkbeeldhouwer

Onlangs heb ik een gesprek gehad met HAN docent Guido Crolla (twitter: @denkbeeldhouwer) om van gedachten te wisselen over onderwijs. Guido wilde wat meer weten over Virtual Action Learning, waarvan hij beweert dat al toe te passen. Ik was vooral benieuwd naar hoe Guido zijn onderwijs vorm geeft, zijn ideeen over leren en aanpak. Voor mij persoonlijk een zeer inspirerend gesprek!

Tijdens het gesprek bleek dat Guido’s aanpak en virtual action learning inderdaad veel overeenkomsten hebben. Hieronder de overeenkomsten die ik zie. Die zijn geheel voor mijn rekening.

  • De student is verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces en leert hier al vroeg zelfstandig richting aan te geven.
  • De docent niet primair als kennisoverdrager of iemand die zijn werkelijkheid aan de studenten oplegt, maar meer als validator van door studenten geproduceerde kennis en begeleider van het leerpad dat de student zelf uitzet.
  • Studenten creeeren/produceren voor een authentieke doelgroep ipv voor de docent/opleiding;
  • Er is sprake van co-creatie: studenten creeren met elkaar al van en door elkaar lerend;
  • Het komen tot verdieping en gemeenschappelijk begrip door betekenisvolle dialoog tussen studenten en anderen (docenten, werkveld, etc.) staat centraal in het onderwijs. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van beelden (of beeldend leren).

 

Daarnaast zie ik ook verschillen waaronder …

  • VAL laat in haar concept meer ruimte voor sturing door de opleiding in de vorm van leeropdrachten (sturing bij opleiding, de “doeltocht”) en leeradviezen (gedeeltelijke sturing, de “zoektocht”). Guido houdt ervan studenten al vroeg onder te dompelen in zelfstandigheid. Zijn ervaring is dat ze daarvan het meeste leren. Als studenten verantwoordelijkheid kunnen dragen is dat geen probleem, aldus Guido. Feitelijk hanteert hij vooral wat in VAL “leeruitdagingen” (sturing bij student) wordt genoemd. Kortom: de “zwerftocht” aldus Guido in de brochure van #trendsformers
  • VAL is meer gepland doordat op vaststaande momenten bepaalde werkvormen cq bijeenkomsten met een concreet doel worden aangeboden. Ik kreeg het idee dat Guido vaak ook de invulling van de werkvorm/bijeenkomst vrijlaat. 

 

Sterk aan Guido’s aanpak vind ik dat het appelleert aan het oplossend en creatief vermogen van de student! Guido maakt op inspirerende manier gebruik van sociale media. Zijn onderwijs is er door verweven. Zijn activiteiten en wat hij doet is volledig transparant. Hij stimuleert studenten verschillende leeromgevingen aan te boren (niet alleen de school, maar ook online, werkveld, etc.). Guido geeft ook toe dat er studenten zijn die die aanpak niet goed liggen, maar laat tegelijkertijd ook authentieke testimonial video’s zien van studenten die getuigen van een intensief en krachtig leerproces!

Wat leer ik hier van?
Ik zie Guido’s aanpak niet als HET alternatief voor het huidige onderwijs of het ideaalbeeld. Veel meer zie ik elementen in zijn aanpak die een verrijking kunnen zijn voor het huidige onderwijs. Het huidige onderwijssysteem kan leren van de creatieve en ontwikkelingsgerichte aanpak van Guido en hier bepaalde vruchten uit plukken.

Hieronder bijvoorbeeld een aantal inspirerende modellen die Guido gebruikt om studenten te begeleiden op hun leerpad. Lijkt me (icm Guido’s aanpak) ook interessant voor studieloopbaanbegeleiding bijvoorbeeld.

  • De 12 stappen van de held: Zie onderstaande You Tube video waarbij Guido de stappen heeft uitgewerkt in een model dat hij gebruikt om studenten te laten reflecteren! Echt inspirerend en vooral ook leuk.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_dhuYVGTnZ4[/youtube]

 

Meer over Guido:

http://denkbeeldenstorm.nl/

Twitter: @denkbeeldhouwer

Reacties

  1. 07 oktober 2011 door Esther van Popta

    Hallo niels,
    Interessante blog, mooie input voor een discussie.

    Twee punten die ik wil inbrengen:
    – de cruciale rol van de docent: de aanpak van guido spreekt me zeer aan, maar staat of valt met het lef en de expertise van de docent. Dit is bij VAL natuurlijk ook het geval, maar ik ben van mening dat de aanpak van guido slechts voor weinigen is weggelegd. Wat een geluk als je hier als student aan deel zou mogen nemen.
    – de rol van het vakgebied: de aanpak van guido past goed bij ‘vakgebieden’ waar deze losse aanpak ‘fits’. Ik heb geen lijstje voor handen, maar ik voorzie deze ruimte vooral bij de meer conceptuele en creatieve gebieden.

    Ik realiseer me ook dat punt 1 en 2 samenhangen.

    Ben benieuwd naar de reacfies van andere VAL experts.

  2. 15 oktober 2011 door denkbeeldhouwer

    Ik krijg vaker te horen dat mensen van mening zijn dat deze aanpak slechts is weggelegd voor weinigen. Ik ben meer voor het uitspreken van hoop en vertrouwen in het talent dat verscholen zit in eenieder en ben er dus van overtuigd dat deze aanpak succesvol kan zijn voor velen.
    In ieder geval zullen we tesamen deze aanpak binnen de HAN meer ruimte moeten gunnen om verassingen te kunnen laten ontstaan die NU meerwaarde bieden aan onze maatschappij.

  3. 05 december 2011 door Onderwijs in de kern…

    […] Deze post verscheen eerder op blog.han.nl/hanicto […]