Formeel en informeel leren: 1+1=3

Zojuist las ik op Hanovatie een interessante bijdrage naar aanleiding van de etalagebijeenkomst van Bas Steenbergen en Esther van Popta over Formeel en Informeel leren.

Een interessante bijdrage die ik met interesse lees! Daarbij heb ik “de werkende student” in mijn achterhoofd gehouden. Het deed me denken aan het volgende en ben benieuwd naar ons idee als ICTO team daarbij:

Misschien moeten we formeel en informeel leren niet zozeer zien als gescheiden dingen. We leren continu of dat nu formeel of informeel is maakt in principe niet zoveel uit. Werken en leren zijn in de kern dezelfde dingen.

De spilvragen die de moderne kenniswerker zich moet stellen zijn volgens mij:

1) Hoe kan ik mijn werkactiviteiten zo aanpakken zodat ik er optimaal van leer?
2) Hoe kan ik hetgeen ik leer van nut laten zijn voor mijn werkactiviteiten en werkgever?

In deze vragen ligt denk ik de kern van de verbinding tussen het (nieuwe) leren en het (nieuwe) werken en de verbinding tussen formeel en informeel leren.  Deze vragen vormen denk ik ook de kern van het nieuwe werken, wat over veel meer gaat dan alleen op afstand met ICT dingen doen, maar ook een bepaalde professionele houding impliceert. De scheidslijn tussen leren (formeel en informeel) en het nieuwe werken is mijn inziens flinterdun. Het gaat er als opleidingsinstituut om dat je voor de werkende student je opleidingsconcept verbindt met het nieuwe werken op de werkvloer.

Reacties

  1. 20 juni 2011 door Asha

    Hoi Niels,

    Interessant stuk. Ik heb het met je eens dat het nieuwe werken niet alleen gaat over het op afstand leren en werken, maar dat het een bepaalde professionele houding impliceert.
    Studenten leren in principe overal. Dit sluit aan bij het tijd en plaatsonafhankelijk leren. Dit doet me denken aan de vele treinritjes die ik gemaakt heb tussen Breda en Nijmegen op weg van en naar Avans. Ik hoorde studenten vaak praten over het leren. Tegelijkertijd merkte ik op dat ze aan het leren waren.
    De mooiste discussies vonden vaak onderweg plaats en niet zozeer op de werkvloer.