AAEEBL (Able) conference 2010 day1

Overzicht van dag 1 door Marcel Penners

Op de eerste dag een aantal interessante sessie bijgewoond. Goed voor de inspiratie en als benchmark.

Onderstaand een aantal verslagen van de sessies.

Sessie 1: Implementing portfolio’s, an international perspective by Mary Veugelers (uvA) en Helen Chen.

Deze sessie gaf een mooi overzicht over de ontwikkelingen wereldwijd m.b.t. het gebruik van ePortfolio. Nederland en zeker de HAN werd regelmatig als voorbeeld gebruikt ( balansmodel, multi disciplinair projectteam )

Een kort overzicht

Gebruik van portfolio’s wereldwijd:

  • Experienced: Angel-saksische landen
  • Upcoming: Zuid en midden europa
  • Emerging: Afrika, oost europa en asie

Aandachtspunten bij implementaties zijn:

  • inbedding in curricullum
  • Betrokkenheid van stakeholders
  • Interoperabillity en standaardisatie

Een echte trend is het maken van de verbinding tussen onderwijs en de arbeidsmarkt in het kader van leven lang leren. Voorbeelden zijn efolio Minnesota and het nederlandse servicecentrun voor leven lang leren STEPS.

Toekomstige ontwikkelingen zijn:

  • Links naar arbeidsmarkt
  • Regionale portfolio’s
  • aansluiten bij beroepsbevolking
  • opschaling
  • informal learning

Interessante links zijn:

http://www.jiscinfonet.ac.uk
http://www.eportfoliopractice.qut.edu.au/informationtoolkit

Keynote Randy Bass ( GeorgeTown University), Eportfolio and the challage of reconnecting the curriculum to a life long practice.

Deze presentatie was redelijk filisofisch en was niet direckt gerelateerd aan het gebrui van portfolios.
Wel bleef de volgende quote van Randy hangen:

Students have to slow down to think

Dit geeft reden tot nadenken. In de hectische wereld waarin de student zich bevind, zal de student tijd moeten nemen voor zichzelf om tot reflectie en denken te kunnen komen.

Als knipoog liet hij twee leuke tooltjes zien. Freedom en Anti social. Hiermee kun je je even afsluiten van de buitenwereld en tijd nemen voor jezelf!!

Workshop Reflection in ePortfolio

Leuke hands on workshop over het gebruik van reflectie en feedback in het portfolio.

Alle deelnemers( 15) waren positief in het gebruik van ePortfolio als reflectief instrument. Er wordt veel mee geexperimenteerd en de reacties zijn positief zowel gezien vanuit het perspectief van de student als de docent. Het implementatieniveau bij de verschillende deelnemers is erg divers. Van kleinschalige pilot tot incorporatie.

Enkele succesfactoren voor het gebruik van refelectie in EPortfolios

  • Docenten moeten zelf ook met een portfoliosysteem werken
  • Reflectie stimuleren door middel van gerichte vragen te stellen
  • Interactie met peers

Interessante link: http://www.corereflection.org ( uienmodel ), een van partners was Universiteit Utrecht

Mahara portfolio van PACE University

Leuke presentatie door docenten en studenten van PACE University. Het Mahara portfolio ligt dicht bij de belevingswereld van de student. Relatief veel vrijheid in het portfolio, maar wel met een vaste structuur. Enkele structuur elementen van hun portfolio waren, recommendations, showscase, rubrics, professional preparation and academic materials. Deze structuur verhoogde de leesbaarheid waardoor je een goede overgang kreeg van proces naar produkt (Showcase’)

Daarnaast geeft Mahara diverse niveau´s van toegang± Public, login, private en via een securelink. Goed oms eens verder over na te denken binnen de HAN

Leuke voorbeeldportfolio’s zijn te vinden op http://eportfolio.pace.edu.

Reacties

  1. 22 juli 2010 door Niels Maes

    Wat betreft het onion model (uienmodel), is het volgende artikel interessant om te lezen.

    http://www.kernreflectie.nl/Media/pdf/Quality%20from%20within%20AERA%202008.pdf

    Volgens Korthagen moeten onderwijsinnovaties niet zozeer topdown worden geimplementeerd waarbij docenten worden geconfronteerd met opgelegde competenties, maar moet er veel meer worden aangesloten bij de kernkwaliteiten en mentale modellen van de betrokken docenten. Als hiermee een link wordt gelegd, ontstaat er een flow en komt verandering gemakkelijker van de grond.

    Mij leert dit dat we bij innovaties niet meteen moeten starten met het aanleren van nieuwe competenties, maar veel meer tijd moeten investeren in interventies mbt het elkaar leren kennen/begrijpen, contact maken, aansluiten bij elkaars zorgen, etc. Dit laatste wordt vaak amper/niet gedaan en is de kern bij verandering: nl. iedereen heeft verschillende mentale modellen van de werkelijkheid en we begrijpen elkaar niet.

  2. 26 juli 2010 door Esther van Popta

    @Niels: Interessante stelling. Probleem is echter (zoals wel vaker), dat we hier de tijd niet voor hebben/nemen. Want hoe pas je zo’n traject in een periode van 10 weken en hoe kom je tegemoet aan rendementseisen etc.
    Korthagen valt wat betreft reflectie in de categorie van Pragmatisme (zie ook http://www.lerendlesgeven.nl/images/presentatie%20robert%20jan%20simons.ppt). Naast pragmatisme is er nog de benadering van de kritische reflectie en de kantiaanse benadering. Als je het naast feedback legt valt op de voor feedback alleen een match te vinden is met het pragmatisme oftewel alles is gericht op verbetering. Wat in de praktijk mist zijn:
    – Hoe zodanig feedback geven dat lerende kritisch gaat reflecteren?
    – Hoe zodanig feedback geven dat lerende relaties tussen theorie en praktijk en tussen praktijk en identiteit gaat verkennen?
    Ik ben van mening dat beide een waardevolle aanvulling zouden kunnen zijn voor het reflecteren als onderdeel van het leerproces.
    Bij VAL staat overigens ook het verbeterdenken centraal. Ik ben van mening dat dit eigenlijk een te beperkte invulling van de mogelijkheden van reflectie is. Zo wordt bv. het stellen van vragen in de feedback niet als positief gewaardeerd, terwijl dit in het kader van reflectie zeer waardevol kan zijn. Ik wil het concept met mijn promotie-onderzoek proberen te verbreden.

    @Marcel: dank voor de link naar het uienmodel