Agile werken geeft focus

We leven in een wereld waarin de omstandigheden razendsnel wijzigen. Bedrijven zien hun markt veranderen, onder andere door maatschappelijke ontwikkelingen als de vergrijzing en de energietransitie. Ze zien ook dat nieuwe technologieën zich snel ontwikkelen, zoals 3D printen, augmented reality en robotisering. Als gevolg van de snelle veranderingen hebben bedrijven te maken met meer complexiteit, meer onzekerheid, moet er meer multidisciplinair samengewerkt worden en moet er voortdurend nieuwe kennis eigen gemaakt worden.

HAN-studenten goed voorbereiden op dynamische omgeving
De HAN bereidt haar studenten voor om goed te kunnen werken in zo’n omgeving. In het derde jaar van hun studie werken techniek studenten een semester lang in multidisciplinaire groepen aan een project. De meeste projecten zijn aangedragen door het bedrijfsleven.

178 studenten werken aan 22 projecten

6s-studenten werken aan project

In totaal werken 178 studenten aan 22 verschillende projecten. De projectteams worden gevormd door studenten van verschillende studierichtingen zoals Industriële Product Ontwikkeling, Technische Bedrijfskunde, Werktuigbouwkunde, Elektronica en Embedded Systems. Deze studenten brengen zelf in kaart welke kennis ze nodig hebben om hun project te realiseren en maken zich die kennis vervolgens eigen. Hierbij worden ze ondersteund door specialisten van de HAN.

Enkele voorbeelden van projecten waar zij nu aan werken zijn:
• De ontwikkeling van circulaire producten (ATAG).
• Onderzoek naar de mogelijkheden om delen van een prothese te maken door middel van 3D metaal printen (Spierings Orthopaedics).
• Werken aan de veevoederfabriek van de toekomst.
• Hoe kan augmented reality in assemblage vormgegeven worden (HAN Lean-QRM centrum, Symbol en Remeha).

Agile / scrum leren werken aan een project

6s studenten

Aan de studenten is een agile / scrum-achtige manier van werken geleerd om het project te managen. Deze manier van werken is gebaseerd op een aanpak die is ontwikkeld bij Signify en daar succesvol is gebleken. De bedrijfsaanpak is vertaald naar het onderwijs, waarbij gebruik is gemaakt van richtlijnen uit de literatuur.

De essentie van de agile / scrum-achtige manier van werken is:
• Het totale project wordt opgeknipt in korte sprints.
• Aan het eind van elke sprint wordt uitgezoomd naar de hoofdplanning, de balans opgemaakt en weer ingezoomd op de activiteiten die in de volgende sprint uitgevoerd gaan worden
• De activiteiten tijdens de sprint worden dagelijks gemonitord, waardoor het voor iedereen duidelijk is wie wat doet.
• Door visueel management is het in één oogopslag duidelijk hoe het project ervoor staat en kunnen afwijkingen van het plan snel aangepakt worden
• De methode bevat specifieke elementen die teamwork en motivatie bevorderen.

Onderzoek naar aanleren van agile/scrum en toegevoegde waarde
Er is onderzocht op welke manier de agile/scrum achtige manier van werken het best aangeleerd kan worden en welke elementen van toegevoegde waarde zijn. Het onderzoek is uitgevoerd door interactie met studenten en docenten en door middel van een survey.

 

 

Agile/scrum werken heeft een positief effect op het projectresultaat
De overall conclusie is dat de agile/scrum-achtige methode een positief effect heeft op het projectresultaat.

Feedback van studenten en docenten: “deze methode werkt echt”, “we weten wie wat doet en wie hulp nodig heeft”, “de methode geeft focus”.

Uit het onderzoek komt naar voren dat agile werken, na een initiële training het best geleerd kan worden door het te doen. Studenten waarderen en maken gebruik van de vrijheid om de methode aan te passen aan hun voorkeuren en aan de specifieke omstandigheden in hun project. Een aandachtspunt is dat er met name tijdens de eerste weken van het project voldoende experts beschikbaar moeten zijn om de studenten te begeleiden met het werken volgens deze methode.

Elementen rond planning veel toegevoegde waarde
Uit het onderzoek komt naar voren dat elementen die te maken hebben met planning (zoals de visuele sprintplanning en de dagelijkse stand-up meetings) veel toegevoegde waarde hebben. Door deze elementen wordt er overzicht gecreëerd, ontstaat er focus en worden taken goed verdeeld en opgevolgd.

Meer weten?
Wilt u meer weten over de agile / scrum-achtige methode of wilt u in het nieuwe schooljaar studenten laten werken aan een opdracht uit uw bedrijf?
Neem dan contact op met:
Ben Knapen, docent-onderzoeker en projectleider
E ben.knapen@han.nl
M +31 6 20 60 45 85

 

 

Auteur: Ben Knapen