Module Lean Product Development van fysiek naar afstandsonderwijs

Op 4 februari startte de Master Module Lean Product Development voor een internationale groep van 12 studenten. Van fysiek onderwijs, waar een bedrijfsbezoek en gastcolleges nog mogelijk waren, gingen we snel naar hybride vormen met een gastdocent op afstand. Sinds vorige week wordt het onderwijs geheel op afstand verzorgd. Docent Ben Knapen zorgt voor korte sessies waarbij de studenten telkens zelfstandig aan het werk worden gezet en groepsgewijs hun werk terugkoppelen.

In deze blog laten we zien welke onderwerpen in de afgelopen weken aan bod zijn gekomen.

Kennismaking en inleiding
Ben Knapen trapt de master module af met een groep van 12 studenten. De studenten zijn onder andere afkomstig uit India, Amerika, Afghanistan, Colombia, Indonesië en Nederland. De verschillende culturen geven een mooie dynamiek tijdens de les.


Lean Design Game
De studenten leren in de daaropvolgende week de toegevoegde waarde van enkele lean principes ervaren door het spelen van een Lean Design Game. Het spel werd gefaciliteerd door professor Ignace Martens en Sien Dieltiens van de KU Leuven.

Na een eerste chaotische spelronde werd een enorme verbetering gerealiseerd door product platform te definiëren voor verschillende marktgroepen, onderdelen te standaardiseren en de communicatiestructuur te optimaliseren. De ontwikkeltijd werd met ongeveer 80 % gereduceerd en het target werd ruim gehaald: een prima prestatie van de groep.

Bedrijfsbezoek Koninklijke Auping
Na deze theoretische inleiding is het tijd voor een bedrijfsbezoek. De studenten zijn welkom bij Koninklijke Auping. Daar doen zij een assessment van de ontwikkelprocessen binnen Auping. Hierbij worden veel best practices opgedaan en wordt gediscussieerd over mogelijke verdere verbetering. De studenten zijn onder de indruk van de professionaliteit van het bedrijf, de betrokkenheid van de verschillende afdelingen bij productontwikkeling en van de innovatieve producten die Auping op de markt zet. Het is een mooie, leerzame middag bij een World Class bedrijf.

Gastcollege op afstand
Dries Faems, hoogleraar Ondernemerschap, Innovatie en Technologische Transformatie aan WHU – Otto Beisheim School of Management, verzorgt een interessant gastcollege. Ben Knapen van het HAN Lean-QRM Centrum vult de wetenschappelijke inzichten van professor Faems aan vanuit zijn ervaringen als R&D manager en illustreert dit met praktische voorbeelden. Twee dilemma’s staan deze middag centraal:

  1. Hoe kan tijdens de productontwikkeling de behoefte aan controle gecombineerd worden met de behoefte aan flexibiliteit. De voor- en nadelen van verschillende ontwikkelprocessen werden gedeeld, waardoor studenten een gemotiveerde keuze konden maken voor een specifiek ontwikkelproces, gegeven een bepaalde context.
  2. Hoe kan een organisatie tegelijkertijd exploratieve (radicale) en exploitatieve (incrementele) innovatie uitvoeren. Beide soorten innovatie zijn nodig voor het lange termijn succes van een bedrijf, maar vereisen totaal verschillende mindsets, processen, competenties en vaardigheden. Briljante mislukkingen en best practices werden gedeeld.

Vanwege maatregelen in verband met het coronavirus kon professor Faems niet reizen. Een gepland fysiek college werd daarom vervangen door een online college. Iets wat inmiddels voor de HAN een gebruikelijk is geworden.

“Onvermijdelijk” herstelwerk
Een volgend onderwerp waar de studenten zich in verdiepen is het “onvermijdelijke” herstelwerk dat vaak nodig blijkt bij productontwikkeling. Productontwikkelaars zijn er aan gewend; het lijkt er gewoon bij te horen en niet te voorkomen. Lean-denkers zoals Katherine Radeka en Allan Ward laten zien dat rework niet onvermijdelijk is. Het kan vermeden (of op zijn minst geminimaliseerd) worden door technieken als “Rapid learning cycles” (snelle leerlussen) en set-based development te gebruiken. Hun methodologieën zijn een paradigmaverschuiving voor ontwikkelaars en lijken contra-intuïtief. De resultaten spreken echter voor zich: sneller leren, meer innovatie, lagere kosten en kortere doorlooptijden. Studenten leren de verspilling van het moeten oplossen van kwaliteitsproblemen in ontwikkelde producten te zien, begrijpen achterliggende oorzaken, worden zich bewust van de toegevoegde waarde van snelle leercycli en set-based ontwikkeling en verwerven de kennis om ermee te gaan experimenteren.

Het onderwijs gaat door
De ontwikkeling op het gebied van afstandsonderwijs voor de master lean product gaat door. Fysieke lezingen worden vervangen door online lezingen; een leerproces voor ons allemaal en dankzij de vele mogelijkheden die moderne IT-technologie ons biedt is dit vooral een positieve ervaring.

Meer informatie
De module Lean Product Development maakt onderdeel uit van de Master track Lean Engineering Systems.
Wilt u meer informatie over deze module of bent u geïnteresseerd naar onderzoek op het gebied van Lean Product Development?
Neem dan contact op met:
Ben Knapen
ben.knapen@han.nl