Masterclass Netwerkanalyse als instrument voor verbeterprocessen
Speciaal voor de partners van het HAN Lean-QRM Centrum is op woensdag 11 februari een masterclass gegeven over Netwerkanalyse als instrument voor verbeterprocessen.
Christis, lector Arbeidsorganisatie en Arbeidsproductiviteit aan de Hanzehogeschool Groningen, heeft ons verteld hoe men frustratie op de werkvloer kan oplossen en tegelijkertijd processen kan verbeteren. Zijn netwerkanalyse is een participerend onderzoek naar deze frustraties die werknemers niet altijd zelf kunnen oplossen. Zij kunnen zo in een vicieuze bureaucratische cirkel komen wat uiteindelijk resulteert in ziekteverzuim, vervreemding en stress.
De oplossing: een inventarisatie van dit soort stoornissen binnen het netwerk van de medewerker. Dat is, naar de interne leveranciers en afnemers van zijn of haar werkzaamheden, naar de verwachtingen en naar de middelen die hij tot zijn beschikking heeft.
Zo ontstaat een netwerkdiagram met daarin alle betrokkenen, de onderlinge issues en prioritering. Op deze manier kan stap voor stap en doodeenvoudig gewerkt worden aan het oplossen van de frustraties en tegelijkertijd het verbeteren van de onderlinge processen.
Meer activiteiten zijn te vinden op de events pagina van HAN Lean-QRM Centrum.