Grote kwaliteit kan niet zonder kleine kwaliteit
We streven naar het geven van goed onderwijs: inhoudelijk stevig, didactisch goed onderbouwd. Als je in een 5-sterren hotel komt en alles is piekfijn in orde, vriendelijke glimlach, chocolaatje op je kussen, flesje wijn van het hotel en de kamer stinkt, of het WC-papier is op dan ben je toch ontevreden. Grote kwaliteit en kleine kwaliteit moeten allemaal kloppen. En zo is het ook in het onderwijs. Als het onderwijs goed is maar de roostering klopt niet, de facturatie is gedoe, je krijgt teveel en verkeerde brieven dan doet dat grote afbreuk aan alle andere inspanningen. Daarom doen we het Lean project voor onderwijslogistiek in de deeltijd. Onder andere samen met de collega’s bij de Faculteit Techniek en Educatie.
Onlangs zijn we met de collega’s van de Faculteit Educatie gestart het proces voor roostering en planning onder de loep te nemen om te zorgen dat de deeltijdstudenten een betere ervaring krijgen. Met het MT is voorafgaand gekeken naar de strategische richting. Verbeteren kun je tenslotte alleen als je richting hebt. Hoe willen we ons als faculteit onderscheiden? Wat voor soort opleiding willen voor welke type studenten zijn? Dat lijken opendeur-vragen maar wie er voor gaat zitten en een concreet, tastbaar antwoord wil geven zal merken dat het nog niet zo eenvoudig is.
Natuurlijk willen we allemaal kwaliteit leveren. Maar wat is kwaliteit als het er in de praktijk op aankomt?! Niet in vage, abstracte woorden. Maar op een manier verwoord die iedereen begrijpt en die iedereen deelt. We staan aan het begin van een reis die nog jaren in beslag zal nemen. Maar samen met de collega’s van Educatie en Techniek zetten we nu de eerste stappen.