Samenwerking MKB en HAN: efficiënter en sneller een verbetertraject doorvoeren

 

Vijf MKB-bedrijven uit de Anhem-Nijmegen regio namen in 2013 deel aan de Werkplaatsen, een door lectoraat Lean/WCP uitgedacht scholings- en begeleidingsconcept speciaal toegesneden op het MKB. Bedrijven maken hierbij kennis met Lean en QRM methodieken, krijgen er ondersteuning en training om een verandertraject te formuleren, leren van andere bedrijven via intervisie en werken met behulp van een student aan het verandertraject.

Cees Vermeulen, projectleider en hoofdocent Lean

  Cees Vermeulen, projectleider en hoofddocent Lean binnen de HAN, praat over de ervaringen met de eerste ronde Werkplaatsen.

   “Het mooie van het Werkplaats-model is dat het lean-leren van bedrijven parallel loopt aan het praktijk-leren van de student. Dat werkt erg goed.”

 

Wat kan het MKB hieraan hebben?
“De vijf bedrijven die deelnamen kwamen uit verschillende sectoren van de industrie en verschilden aardig van elkaar qua omvang en producten, maar de problematiek was herkenbaar. Wat het de bedrijven kan opleveren: je ziet dat het MKB wel precies weet waar de knelpunten zitten, maar om dat nou op een gestructureerde manier aan te pakken, daar is of de kennis niet voor of de middelen en de capaciteit zijn er niet. Het voordeel van wat wij doen is dat we kennis aanreiken, en dat er een of twee studenten voor het bedrijf beschikbaar zijn die ook weer kennis aandragen en met hen samenwerken. Daardoor kunnen die bedrijven veel efficiënter en veel sneller een verbetertraject doorvoeren.”

Waar is concreet aan gewerkt?
“Doorlooptijdverkorting is vaak een issue maar ook planning en bijvoorbeeld kwaliteitsverbetering van de informatieflow naar de werkvloer, zodat er minder fouten op de werkvloer ontstaan. Een goed voorbeeld is een bedrijf dat graag iets aan zijn doorlooptijden wilde doen. De studenten observeerden het productieproces en zagen dat de oorzaak van de lange doorlooptijden in de kwaliteitshoek lag. Door onvolledige fabricage-instructies kon de werkvloer niet direct de juiste bewerkingen uitvoeren waardoor vertraging en voorraden ontstonden. Het mooie van het Werkplaatsmodel, en dat blijkt ook uit dit voorbeeld, is dat het lean-leren van bedrijven parallel loopt aan het praktijk-leren van de student. Dat werkt erg goed.”

Dat wordt gewaardeerd?

“Ja, de bedrijven zijn over het algemeen positief, met name de intervisie vonden ze heel nuttig; bij anderen in de keuken kijken is altijd heel interessant. Daarnaast waren ze positief over de extra kennis en capaciteit die de studenten inbrachten. We zorgen ook altijd voor een goede koppeling van student en bedrijf. Het gaat trouwens om vierdejaarsstudenten die de Minor Lean/WCP volgen en dus al heel goed onderlegd zijn.”

Wat wil het lectoraat Lean/WCP hiervan leren?

“In onze missie staat dat we het MKB willen ondersteunen, daarnaast is kennisontwikkeling voor ons van belang. We komen bij veel MKB-bedrijven over de vloer en doen bij elk bedrijf aan het begin een nulmeting om te zien waar het staat op het gebied van lean. Dat moet ons uiteindelijk een algemeen beeld opleveren van hoe het in Nederland gaat met continu verbeteren en welke knelpunten er zijn zodat we daar weer een gerichte onderzoekslijn op kunnen formuleren. Van de eerste ronde Werkplaatsen hebben wij trouwens ook al veel geleerd. We gaan het Werkplaats-concept daarom iets aanpassen: iets meer intervisie en begeleiding, en kennisoverdracht die toegesneden is op de ingebrachte problematiek.”

Meer weten over het Werkplaats-initatief? Mail naar lectoraat.lean@han.nl

 

tekst: Yvonne Brink