Het effect van trainingen op het continue verbetervermogen

Het HAN Lean-QRM Centrum (HLQC) helpt jaarlijks vele bedrijven een volgende stap te maken op het gebied van Lean en Continu Verbeteren. Dit doen we onder andere met trainingen en praktijkgerichte trajecten /werkplaatsen. Aan deze trajecten koppelen we onderzoek naar de effectiviteit van het leren van Lean en Continu Verbeteren, een belangrijk onderzoeksthema binnen het HLQC.

Meer impact met training en opleiding
Docent-onderzoekers Wilfred Knol, Stef Tiggeloven, Arian Hofland, Nathalie Rademakers en Martin Linde zijn intensief betrokken bij dit onderzoek. Alle trainingen en werkplaatsen die zij verzorgen voor partnerbedrijven, leveren belangrijke input voor het doorlopende onderzoek. Het doel van het onderzoek is om vast te stellen wat het effect van deze trainingen is op het continue verbetervermogen van een organisatie én hoe deze trainingen verder geoptimaliseerd kunnen worden zodat meer impact gerealiseerd wordt.

Belang ontwikkelen verbeterroutines
Een van de uitkomsten van het onderzoek naar effectief verbeteren is het belang van het ontwikkelen van verbeterroutines binnen een organisatie. Het ontwikkelen van deze verbeterroutines en het toepassen van Lean blijken daarbij een belangrijke relatie te hebben. Medewerkers leren Lean en continu verbeteren vooral door in multidisciplinaire teams zelf aan de slag te gaan met verbeterprojecten in hun organisatie. Hierbij op passende wijze ondersteund. Dit heeft geleid tot het aanbieden de “Werkplaatsen Lean en Continu Verbeteren”, zoals we die inmiddels bij enkele partnerbedrijven uitvoeren c.q. hebben uitgevoerd.

Werkplaatsen: Praktijkgerichte trajecten van 5 dagdelen
Het concept van ‘Werkplaatsen Lean en Continu Verbeteren’ is als volgt: binnen een praktijkgericht traject van 5 dagdelen (tweewekelijks, twee maanden in totaal) worden circa 12 medewerkers aan de hand van de beginselen van Lean & QRM meegenomen in hoe verbeterprojecten aangepakt kunnen worden. In combinatie met uitleg van theorie die direct aansluit op de uitgevoerde verbeterprojecten, werken de deelnemers aan de hand van de A3-verbetermethodiek aan hun eigen projecten. Daarnaast vindt ook coaching plaats op de projecten, totdat deze afgerond zijn. Hiermee wordt de blijvende impact op het continu verbetervermogen binnen een organisatie vergroot. Na afloop van de werkplaatsen ontvangen de deelnemers een Lean QRM Yellow Belt-certificaat. De deelnemende bedrijven zijn enthousiast over het resultaat.

Meer informatie
Bent u benieuwd hoe het HLQC u kan helpen de effectiviteit van het leren van Lean en Continu Verbeteren binnen uw bedrijf te verbeteren?
Neem dan contact op met:
Stef Tiggeloven, coördinator HAN Lean-QRM Centrum
E s.tiggeloven@han.nl