Vier RAAK Publiek aanvragen ingediend
28 juni 2016 was de deadline voor indiening van de RAAK-Publiek projectaanvragen. In totaal heeft de HAN hiervoor 4 aanvragen ingediend. De indiening maakt deel uit van de jaarlijkse subsidieronde van RAAK Publiek. Medio december wordt hiervan besluitvorming verwacht.
Nieuwe vormen van samenwerking
De ingediende aanvragen zijn afkomstig van de Faculteiten Educatie (1) en GGM (3). Populaire thema’s waren begeleiding en samenwerking. Zo stelden IC-verpleegkundigen van het Radboudumc Nijmegen, Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede en Rijnstate Arnhem het lectoraat Acute Intensieve Zorg van de HAN de vraag om met hen een project te starten om familieparticipatie in de basiszorg op de IC vorm te geven. Want een opname op de IC kan gevoelens van angst en machteloosheid oproepen. Participatie van naasten in de basiszorg op de IC kan dit verminderen. Het ontbreekt verpleegkundigen aan handvatten en ondersteunende tools hoe ze familie hierbij kunnen betrekken. Daar moet deze aanvraag een antwoord op geven. Het doel is te komen tot een werkwijze en tools die voor IC-verpleegkundigen en naasten ondersteunend zijn voor het betrekken van naasten bij de basiszorg voor de IC-patiënt en het praktisch handelen te verbeteren.
Bij de aanvraag ‘VitASS, een succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs van leerlingen met autisme: handreiking voor docenten in het voorgezet speciaal onderwijs’ gaat het om de vraag hoe de docent in het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) zijn/haar onderwijs zo in kan richten dat de leerling met een autisme spectrum stoornis (ASS) zich tot een zelfredzame student vervolgonderwijs kan ontwikkelen. Dit omdat vijftig procent van de studenten met een autisme spectrumstoornis (ASS) voortijdig uitvalt tijdens het eerste jaar van een vervolgopleiding en veertig procent tijdens het tweede jaar. Problemen van jongeren met ASS in de overstap naar vervolgonderwijs worden verklaard door relatief lage scores op een aantal specifieke competenties. Daartoe beoogt deze aanvraag handvatten te bieden. Het doel is te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om in het vervolgonderwijs gevraagde competenties tijdens de VSO periode te ontwikkelen en daarmee de transitie te versoepelen.
HAN CvVO
Adviseurs van het Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap (CvVO) hebben met man en macht gewerkt om de vier aanvragen zo goed mogelijk te begeleiden. Van projectidee tot indiening. Eva Verhoeven van het CvVO zei hierover: ‘het is altijd weer een uitdaging om alle voorstellen op tijd én compleet weg te krijgen, maar het is gelukt. Nu is het wachten op hopelijk een positieve besluitvorming.’
Praktijkgericht onderzoek
Nationaal Regieorgaan SIA financiert en stimuleert praktijkgericht onderzoek van hogescholen. Dit betekent voor hogescholen een basis voor een tweede geldstroom voor praktijkgericht onderzoek. Er zijn verschillende programma’s met verschillende doelen: RAAK-MKB, RAAK-publiek en RAAK-PRO.