Twee Comeniusbeurzen voor de HAN & Thema’s nieuwe ronde 2024/2025

Als docent of onderzoeker een innovatie doorvoeren binnen het onderwijs? Dat kan met een beurs vanuit het Comeniusprogramma van het NRO. Met een Comenius-beurs worden innovatieve projecten gefinancierd die het onderwijs verbeteren en onderwijsprofessionals de mogelijkheid geeft om zich verder te ontwikkelen in hun carrière.

In het aankomende schooljaar gaan binnen de HAN twee gehonoreerde Comenius-projecten van start. Zo behaalde Ruud Klomp een beurs voor zijn project Interactive Storytelling in het Geschiedenisonderwijs binnen de Academie Educatie en kregen Kim Donachie en Astrid Hairwassers binnen de Academie Vitaliteit en Gezondheid een beurs toegekend voor het project Implementeren van een paralelprogramma voor NT2-studenten binnen de HBO-V deeltijdopleiding. Wij feliciteren Ruud, Kim Maria en Astrid en niet te vergeten hun teamleden met wie ze het plan hebben opgesteld met het binnenhalen van een beurs!

Wil jij jouw visie op het onderwijs in praktijk brengen en lijkt het je leuk aan de slag te gaan met een onderwijsinnovatie? Misschien is het Comeniusprogramma dan ook iets voor jou! 

Het Comeniusprogramma stelt onderwijsprofessionals in het hoger onderwijs in staat om hun visie op onderwijs(vernieuwing) in de praktijk te brengen. Elk jaar benoemt het programma een aantal thema´s waarop aanvragen ingediend kunnen worden.

Thema’s Comeniusprogramma 2024/2025:

  1. Onderwijsvormen van de toekomst: Projecten binnen dit thema richten zich op de vraag hoe nieuwe onderwijsvormen op een succesvolle manier ontwikkeld en geïmplementeerd kunnen worden in het hoger onderwijs, zodat deze ten goede komen aan studenten. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld studentgedreven onderwijs, learning communities, challenge based learning of aan technologische innovaties.
  2. Studentenwelzijn: Projecten binnen dit thema richten zich op het bijdragen aan het welzijn van studenten, zodat hun beleving tijdens hun studietijd wordt bevorderd. Hierbij kan gedacht worden aan projecten die pogen de binding bij het onderwijs, de energiebronnen of de weerbaarheid van studenten te versterken.
  3. Maatschappelijke vraagstukken: Projecten binnen dit thema richten zich op de vraag hoe studenten voorbereid kunnen worden op en kunnen bijdragen aan de grote maatschappelijke uitdagingen van de toekomst. Hierbij kan gedacht worden aan projecten die zich richten op het aanleren van belangrijke competenties of aan projecten waarin studenten transdisciplinair samenwerken met andere studenten en maatschappelijke partners.
  4. Vrije Thema: Binnen het vrije thema is het mogelijk om te kiezen uit een breed scala aan onderwerpen. Het gaat hierbij om projecten die bijdragen aan de vernieuwing en verbetering van het hoger onderwijs ten behoeve van studenten. Projecten binnen dit thema richten zich op onderwerpen die voortkomen uit de nieuwsgierigheid van de docent.

De Beurzen
Bovenstaande thema’s zijn relevant voor twee beurzen binnen het Comenius programma:

  • Teaching fellow – een beurs van €50.000,- met een looptijd van 1 jaar – landelijk budget voor 20 HBO beurzen
  • Senior fellow – een beurs van €100.000,- met een looptijd van 2 jaar – landelijk budget voor 11 HBO beurzen

De fellows worden onderling onderscheiden op basis van onderwijservaring en de reikwijdte van hun impact op het onderwijs. Met de beurs kunnen de fellows onderwijsinnovaties en –verbeteringen doorvoeren in hun eigen onderwijs, op een schaal die past bij hun positie en de looptijd van het project. Dit kan bijvoorbeeld binnen een vak (teaching fellow) of in een grote opleiding of academie (senior fellow).

Ter inspiratie: De nieuwe Comenius fellows van de HAN
Interactive Storytelling in het Geschiedenisonderwijs – Ruud Klomp (Teaching Fellow)
Het Nederlandse geschiedenisonderwijs staat voor de uitdaging om multiperspectiviteit en empathie te bevorderen. Een veelbelovende aanpak is interactive storytelling, een werkvorm waarbij leerlingen zelf actief keuzes maken die het verloop van een verhaal beïnvloeden. De voorgestelde innovatie omvat een onderzoekswerkgroep, ‘Interactive storytelling in het Geschiedenisonderwijs’, waar vierdejaars studenten Geschiedenis samenwerken met experts om ontwerpcriteria te ontwikkelen voor effectieve interactive storytelling. De resultaten worden gedeeld op een open-access website en resulteren in een toolbox voor het VO inclusief kant-en-klare interactive storytelling werkvormen.

Implementeren van een paralelprogramma voor NT2-studenten binnen de HBO-V deeltijdopleiding – Kim Maria Donachie en Astrid Hairwassers (Teaching Fellow)
Het Leerwerktraject in de Zorg (LWTZ), gestart in 2021 bereidt statushouders voor op de hbo-v deeltijdopleiding middels het aanbieden van onderwijs in Nederlandse taalbeheersing en basisverpleegkundige vaardigheden. Na toelating tot de hbo-v deeltijdopleiding blijkt de opgedane kennis op beide punten onvoldoende om de opleiding succesvol te kunnen afronden. Dit project introduceert een innovatief programma voor langdurige ondersteuning van NT2-studenten op Nederlandse taal en verpleegkundige vaardigheden tijdens hun opleiding. Beoogde resultaten zijn; succesvolle eindkwalificatie, verhoogde culturele sensitiviteit en inclusiviteit op zowel werkplek als hogeschool, docenten met vaardigheden om NT2-studenten op te leiden en een betere vertegenwoordiging van diversiteit in zorgpersoneel.

Interesse in het Comeniusprogramma? 
Meer informatie over het Comeniusprogramma te vinden op de website van de NRO.  Bekijk ook eens de webinar van het NRO of de webinar van Adviesbureau Subsidies.

Wil je aankomend schooljaar zelf een beurs aan te vragen? Neem dan voor meer informatie contact op met het Adviesbureau Subsidies via subsidies@han.nl. Je kan je projectidee uiterlijk 26 augustus 2024 indienen bij je academiedirectie.

Deel dit op LinkedIn:

Reacties

  1. 20 juni 2024 door Julika

    Goed om te weten. Gefeliciteerd Ruud, Kim en Astrid met deze beurs! Mooie nieuwe ideeën ter verbetering van het onderwijs.