Opnieuw vier Comeniusbeurzen voor HAN onderwijsinnovatie

Als docent of onderzoeker een innovatie doorvoeren binnen het onderwijs? Dat kan elk jaar met het Comeniusprogramma.
Time for ChangeDe HAN kan trots zijn op de uitslag van de vierde ronde van het Comeniusprogramma. Met een budget voor 66 beurzen en maar liefst 353 ingediende intentieverklaringen was de belangstelling voor het programma groot. Het budget voor de beurzen werd verdeeld over 40 teaching fellows, 22 senior fellows en 4 leadership fellows.

Van de 12 ingediende intentieverklaringen van de HAN zijn uiteindelijk 4 beurzen gehonoreerd. Het betreft 3 teaching fellows en 1 senior fellow. De aanvragers kunnen komend schooljaar aan de slag met het uitvoeren van hun voorgestelde onderwijsinnovatie.

Het Comeniusprogramma stelt onderwijsprofessionals in het hoger onderwijs in staat om hun visie op onderwijs(vernieuwing) in de praktijk te brengen. De innovatieprojecten moeten vernieuwend zijn, zodanig dat ze ook buiten de instelling waar het project plaatsvindt als innovatief worden beschouwd. Door excellent en bevlogen docentschap zichtbaar te waarderen, draagt het Comeniusprogramma bij aan het mogelijk maken van gevarieerde carrièrepaden voor docenten en onderzoekers aan hogescholen en universiteiten.

Beurzen en thema´s binnen Comenius
Er bestaan 3 soorten beurzen: teaching, senior en leadership fellow. Per beurs gelden verschillende eisen aan het dienstverband, de positie en de ervaring van de hoofdaanvrager.

  • Teaching fellows (€50.000,-) voor een innovatie binnen een cursus of onderwijsonderdeel;
  • Senior fellows (€100.000,-) voor innovatie binnen een grote opleiding, faculteit of substantieel onderdeel van een hoger onderwijsinstelling;
  • Leadership fellows (€500.000,-) voor een innovatie gericht op meerdere samenwerkende faculteiten, een gehele instelling of in samenwerkende faculteiten van verschillende instellingen. De projecten van de Leadership Fellows dienen aan te sluiten bij de onderwijsvisie van de eigen instelling.

Er worden per ronde verschillende thema’s benoemd. Voor de Teaching en Senior Fellow-beurzen waren er drie thema’s vastgesteld, met een vierde vrije thema. De Leadership Fellow-projecten worden niet binnen een bepaald thema ingediend. Deze ronde waren de thema’s:

  1. Inclusief onderwijs
  2. Bildung en identiteitsvorming
  3. Verbinding met de samenleving
  4. Vrije thema – de gehele breedte van De Waarde(n) van weten

De Comenius fellows van de HAN
Alle drie de aanvragen van de HAN voor een Teaching fellowship betreffen het vrije thema. De Senior fellow aanvraag betreft het thema Bildung en identiteitsvorming.

De drie teaching fellows zijn:

  • Marjo Maas met ‘De feedback toolbox’. Een praktische handreiking voor studenten en docenten voor het geven, ontvangen en gebruiken van ‘feedback for learning’.
  • Astrid Timman-Jacobse met ‘Verrijking van de leeromgeving met de komst van een virtuele cliënt’.
  • Joost van Wijchen met ‘Critical emancipative learning, joyful complex, comfortable uncertain!’.

De senior fellow is:

  • Marianne van den Assem met ‘Personal Impact LAB’.

De nieuwe fellows treden toe tot het ComeniusNetwerk van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

ComeniusnetwerkBron: KNAW ComeniusNetwerk

Wij feliciteren Astrid, Joost, Marjo en Marianne en niet te vergeten hun teamleden met wie ze het plan hebben opgesteld met het binnenhalen van deze beurs! We wensen hen veel succes met het voorbereiden en implementeren van hun mooie, inspirerende onderwijsinnovaties!

Voor meer informatie over de volgende Comeniusronde, lees het blog ‘Thema´s van Comeniusprogramma 2021 bekend’.

Meer informatie over de inhoud van de Teaching en Senior fellow projecten en het Comeniusprogramma is ook nog te vinden op de website van de NRO.

Deel dit op LinkedIn: