Wie ontwerpt het kekste rek?
Fietsrekken zijn vaak dodelijk saai. Op dit moment organiseert Giro Gelderland de prijsvraag om een fietsrek te ontwerpen dat wél ludiek, slim en stoer, kortom een kek rek is. De kekste rekken worden daadwerkelijk gemaakt en geplaatst op locaties die de gemeenten Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen zal aanwijzen. Iedereen kan meedoen. Meerdere fabrikanten van fietsrekken hebben hun medewerking voor de productie van het kekke rek toegezegd.
“Het Kekke Rek is bedoeld om op ludieke wijze het fietsparkeren op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Nederland is een fietsland en daar zijn we trots op,” vertelt Anita Dirix van het project het Kekke Rek. Het Kekke Rek is één van de eerste activiteiten die vanuit het programma Side Events van de Giro Gelderland organisatie uitgerold wordt.
Fietsparkeren
Fietsen is bijzonder populair in Nederland. De keerzijde van dit succes is het beslag dat fietsen leggen op de openbare ruimte. “Fietsparkeren wordt vrijwel altijd geassocieerd met problemen en verrommeling van de openbare ruimte. Het project het Kekke Rek wil deze spiraal doorbreken en het fietsparkeren meer cool maken,” vertelt Dirix verder. De prijsvraag geeft jonge ontwerpers de unieke gelegenheid om een idee voor een fietsrek daadwerkelijk te laten uitvoeren en plaatsen in de openbare ruimte. En dat op een moment dat het oog van de wereld gericht is op Gelderland tijdens de start van de Giro d’Italia 2016.
Jury
Gedeputeerde Jan Markink van de provincie Gelderland treedt op als juryvoorzitter van de ontwerpwedstrijd. De jury bestaat verder uit Stefan Bendiks van ontwerpbureau Artgineering en industrieel ontwerper Ton Kooymans, directeur Creative Fort.
Prijsvraag
De prijsvraag loopt van 20 november tot 10 januari exact 23.59 uur. De inzendingen worden door middel van een code geanonimiseerd zodat de jury beoordeelt, zonder te weten wie de inzending maakte. Behalve op creativiteit zal de jury kijken naar de veiligheid en technische uitvoerbaarheid van het ontwerp. De prijswinnaars worden bekend gemaakt op 28 januari, tijdens de kick off van de 99 dagen campagne. Meer informatie over de prijsvraag is te vinden op deze speciale site.