Tussen vrije dagen en volle inzet: de HUB in mei

Door de vele feestdagen en vakanties was het in mei wat rustiger op Papendal. Toch gingen de activiteiten op de HUB gewoon door. Stagiaires werkten volop aan workshops, programma’s en eigen ontwikkeling.

In deze blog lees je wat er de afgelopen weken is gebeurd. Ook deelt een bijna afgestudeerde HUB-stagiaire haar ervaring over de combinatie van werken op de HUB en de inspirerende topsportomgeving van Papendal.

Bouwen aan verbinding: een verrassende netwerkdag met LEGO

Tijdens een recente HUB-activiteit lieten we onze laptops even voor wat ze waren en doken we met een selecte groep opdrachtgevers in de wereld van… LEGO. Ja, je leest het goed: bouwsteentjes. Geen spelletje, maar een serieuze sessie met LEGO Serious Play – een methode die creatief denken en strategisch inzicht combineert in een kleurrijk, tastbaar geheel.

In een setting  met persoonlijke sfeer gingen we aan de slag met het bouwen van modellen die onze organisaties weerspiegelen: structuren, uitdagingen, kansen en toekomstperspectieven. En wat blijkt? Door te bouwen, kom je tot de kern. Want waar woorden soms tekortschieten, kan een bouwwerk ineens een heel verhaal vertellen.

Er ontstonden verrassende gesprekken: over cultuur, samenwerking en toekomstvisie. De modellen vormden een gedeeld referentiekader én een startpunt voor nieuwe ideeën. Dit zijn  concrete inzichten waar we mee verder kunnen. En dat alles met een glimlach en een flinke dosis verbeeldingskracht. Wat een fantastische manier om met elkaar in contact te komen en te leren.

Kortom: bouwen aan de toekomst begint soms gewoon met een handje LEGO. En wij zijn fan.

Het geheim van Papendal: leren door te doen

Het Geheim van Papendal is een educatief en sportief programma waarbij stagiaires van de HUB basisschoolkinderen uit groep 6 tot en met 8 begeleiden tijdens een actieve en leerzame dag op het inspirerende terrein van sportcentrum Papendal.

Tijdens deze dag doen de kinderen mee aan diverse sportclinics en interactieve workshops. Ze maken op een speelse en toegankelijke manier kennis met thema’s als de Olympische Spelen, gezonde voeding en het dagelijks leven van een topsporter. Door zelf te bewegen en mee te doen, ervaren ze niet alleen het plezier van sport, maar leren ze ook waarom een gezonde leefstijl belangrijk is.

Daarnaast krijgen de kinderen een uniek kijkje achter de schermen van een topsportlocatie, wat hun beleving nog completer maakt. Zo wordt leren gecombineerd met plezier en beweging, in een omgeving die motiveert en inspireert.

Voor de HUB-stagiaires is Het Geheim van Papendal een waardevolle kans om praktijkervaring op te doen. Ze helpen bij de organisatie en uitvoering van het programma en leren hoe ze een groep begeleiden en inspireren.

Het programma combineert leren, bewegen en samenwerken op een toegankelijke manier. Terwijl de kinderen actief nieuwe kennis opdoen, ontwikkelen de stagiaires hun vaardigheden. Zo profiteren beide groepen van een leerzame en leuke ervaring.

Hoe combineer je de HUB met een topsportcarrière?

Het combineren van topsport met een studie is geen eenvoudige opgave, maar voor mij is het inmiddels dagelijkse realiteit. Ik ben Kirsten de Wit en speel badminton op topsportniveau, wat betekent dat ik twee keer per dag train en in het weekend vaak competitie of toernooien speel. Jaarlijks doe ik mee aan zo’n 15 toernooien. Dat betekent dat ik regelmatig van woensdag of donderdag tot en met zondag onderweg ben.

Deze intensieve sportagenda brengt veel met zich mee, vooral als het gaat om het combineren met mijn studie. Ik heb regelmatig lessen moeten missen en soms zelfs tentamens, wat de druk behoorlijk kan verhogen. Het vraagt dan ook veel discipline en zelfstandigheid om alles goed bij te houden. Zelfstudie speelt hierin een grote rol: als ik niet in de les kan zijn, moet ik zelf zorgen dat ik de stof op een andere manier leer.

Vaak neem ik mijn schoolwerk mee naar toernooien, zodat ik tussen wedstrijden door nog iets kan doen. Op andere momenten probeer ik juist vóór een toernooi grotere opdrachten af te ronden, zodat ik tijdens het toernooi alleen nog kleinere taken hoef te doen die ik makkelijk kan wegstrepen.

Goed plannen is voor mij essentieel. Ik maak veel to-do lijstjes om overzicht te houden en niets te vergeten. Het geeft bovendien veel voldoening om dingen af te kunnen vinken. Daarnaast is goede communicatie ontzettend belangrijk. Ik zorg dat ik op tijd contact opneem met docenten en begeleiders als ik lessen of deadlines niet haal. Ook met klasgenoten en groepsgenoten is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken, zeker bij groepsopdrachten.

Op dit moment loop ik stage via de HUB, en dat helpt mij enorm om sport en studie op een goede manier te combineren. Ik werk samen met opdrachtgevers die meedenken en veel begrip hebben voor mijn situatie. Als ik een keer iets eerder weg moet of een afspraak alleen online kan bijwonen, wordt daar flexibel mee omgegaan. Die ruimte en het vertrouwen maken een groot verschil en zorgen ervoor dat ik me kan blijven ontwikkelen op beide fronten.

Hoewel het niet altijd makkelijk is, leer ik er ontzettend veel van: discipline, zelforganisatie, en het stellen van prioriteiten. En uiteindelijk geeft het ook enorm veel voldoening om zowel op sportief als op academisch vlak mijn doelen na te streven.

Hoe ziet een afstudeerjaar op de HUB er nou precies uit?

Hi, mijn naam is Tessa Seppenwolde, ik ben 21 jaar en ik sta op het punt om af te studeren aan de opleiding Sportkunde. Mijn afstudeerperiode heb ik gedaan bij Hub Papendal.

In het eerste semester heb ik twee projecten geleid. Ik nam de BLOC-testen (motorische testen) af op verschillende basisscholen in Nederland. Dit deed ik in samenwerking met Sportief Groot Worden en andere studenten. Daarnaast beheerde ik de Instagram-pagina (@hub_papendal) om de zichtbaarheid van de HUB te vergroten.

In het tweede semester ben ik voornamelijk bezig geweest met mijn onderzoek over de tevredenheid en het gevoel van invloed van studerende topsporters. Naast het praktijkvraagstuk (onderzoek) heb ik ook een praktijkverbetering voorgesteld. Dit deed ik voor de Han Topsport Academie. Ook ben ik druk geweest als coördinator van het project Het Geheim van Papendal, waarvoor er wekelijks een basisschool langskwam naar Papendal. Tijdens deze dag maken de kinderen kennis met Papendal, de Olympische Spelen, gezonde voeding en topsporters.

Binnen de hub heeft de begeleiding; Martine Willemsen, Boukje Smeets en Lianne Vlug mij echt heel erg geholpen. Zowel binnen de schoolactiviteiten als daarbuiten. De begeleiding is echt top. Heel erg betrokken en flexibel.

Daarnaast zijn de hubbies (medestudenten) op kantoor ook heel erg leuk. Je bent in principe allemaal bezig met sportkunde jaar 3 of 4, waardoor je elkaar goed kan helpen. Naast de werksfeer is het gewoon echt heel gezellig met elkaar.

De locatie op Papendal is ook super inspirerend. Het is interessant dat alles hier om sport en gezondheid draait. Daarnaast is het een mooi terrein om iedere dag een rondje op te lopen, nadat je natuurlijk in het topsportrestaurant hebt gegeten.

Alles bij elkaar, zowel mijn 3e jaars als 4e jaars stage hier bij de Hub in Papendal, was echt een hele positieve ervaring. Ik hoop hier later terug te keren, maar dan als professional in het werkveld 🙂

Op naar de laatste weken

De komende maand staan op de HUB in het teken van afronden. Stagiaires zijn druk bezig met de laatste voorbereidingen, verslagen en eindbeoordelingen. Het zijn de bekende laatste loodjes, waarin hard gewerkt wordt om alles op een goede manier af te sluiten. We kijken uit naar een mooie en leerzame afsluiting van het jaar – mét de trots op alles wat er tot nu toe is bereikt.