Stage lopen en onderzoek doen in Suriname: Deel 1/3

_DSC6477Silke van Ginkel is vierdejaars ALO studente, die net terug is uit Suriname. Daar liep zij stage en voerde ze een afstudeeronderzoek uit voor het Expertiseteam Talent Identification & Talent Development. In drie delen geeft zij antwoord op onze vragen en geeft ze een beeld van wat je van zo’n buitenlands avontuur kan verwachten. Bekijk hieronder het eerste deel, waarin Silke zich voorstelt en ingaat op haar afstuderen.

Wie ben je en wat studeer je?

Ik ben Silke van Ginkel, 21 jaar en kom uit een klein dorpje in Noord-Limburg. Ik studeer aan de academie voor Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) aan de Hogescholen van Arnhem en Nijmegen (HAN). Momenteel zit ik in het vierde jaar van de opleiding en dat betekent dat je afstudeerstage volgt en het je eindscriptie schrijft. Ik heb vanuit de opleiding de kans gekregen om naar Suriname te gaan voor een half jaar om daar mijn eindstage en afstudeeronderzoek af te ronden. Een kans die ik met twee handen heb aangepakt en waar ik tot op heden nog geen enkele spijt van heb gehad!

Waar voer je je stage en afstudeeropdracht uit?

Drie dagen in de week loop ik stage op de Nassy Brouwerschool in Paramaribo waar ik de lessen lichamelijke opvoeding verzorgde. Op maandag en woensdag kregen de groepen 3 tot en met 8 les en op vrijdag kregen de kleuters gymlessen. De gymlessen verzorgde ik samen met een student van de ALO hier in Suriname. Het is erg leuk om in een ander land te komen waarbij je samen kunt sparren over je visie op het bewegingsonderwijs. En ik kan je vertellen, de Surinaamse visie is heel anders dan mijn visie op het onderwijs. Er wordt dan ook heel statisch en chaotisch les gegeven en dat is precies de Surinaamse manier. Want alles hier in Suriname is chaotisch en statisch, de mensen zijn soms liever lui dan moe namelijk. Ik vond het dan ook fantastisch dat ik de kans heb gekregen van de directrice om les te geven in het drie-vakken systeem. Ik heb dit ingevoerd op mijn stage om zo de intensiteit van de gymlessen te verhogen. De andere twee dagen die ik had in de week, besteedde ik aan het schrijven van mijn afstudeeronderzoek.

DSC_5995

Ik mocht namens het INS (Instituut Nationale sportselectie Suriname) mijn onderzoek uitvoeren. Ik zelf wilde erg graag mijn onderzoek uitvoeren bij de Surinaamse voetbalbond (SVB) maar er was nog geen samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen. In het begin van mijn onderzoek ben ik dan ook veel al bezig geweest met deze samenwerkingsovereenkomst. Hierdoor heb ik veel vergaderingen en gesprekken gehad met beide partijen. Uiteindelijk is de samenwerkingsovereenkomst er gekomen en kon ik mijn onderzoek beginnen. Ik heb natuurlijk het onderzoek wel moeten bespreken met de Algemeen directeur van de SVB en de technisch directeur van de SVB. Na het voeren van vele gesprekken en het geven van verschillende presentaties is het gelukt om de SVB te overtuigen van het feit dat onderzoek noodzakelijk is en wat het belang van de mentale ontwikkeling is. Daarnaast heb ik nog de kans gekregen om namens de SVB deel te nemen aan het FIFA congres betreft: Stimulatie van vrouwenvoetbal in Suriname, waar ik ook nog een presentatie heb gegeven over zelfregulatie en motivatie en het belang daarvan. Dit was echt een fantastische ervaring om met M.Hickey van de FIFA dit te mogen doen. Maar als kers op de taart mocht ik in uitvoering van de SVB samen met drie coaches van de Engelse voetbalclub Chelsea, drie jongens selecteren die dan een opleiding kregen bij de Chelsea academie.

_DSC6262

In drie zinnen: waar gaat je afstudeeronderzoek over?

Mijn afstudeeronderzoek gaat over de mentale ontwikkeling van Surinaamse selectiespelers. In dit onderzoek heb ik drie mentale aspecten gemeten, namelijk: Zelfregulatie, motivatie en doel oriëntatie. Vervolgens vergeleek ik de resultaten van de Surinaamse selectiespelers met Nederlandse voetbaltalenten spelend bij een Betaal voetbalorganisatie (BVO). Dit heb ik gedaan om te kijken hoe Surinaamse selectiespelers er op dit moment voor staat op het gebied van mentale ontwikkeling.

Reacties

  1. 07 juli 2014 door Chantal

    Jammer dat er wordt gegeneraliseerd. Niet alle Surinamers zijn liever lui dan moe!

  2. 03 juli 2015 door Anna

    Ach ja dame. Hopelijk heb je toch nog veel geleerd in Suriname. ” Surinamers zijn n.l. liever lui dan moe” ” Er wordt erg chaotisch les gegeven, alles is er chaotisch” Poeh, poeh, dat zijn me nogal uitspraken!!
    Als Surinaamse zit ik nu in het onderwijs in Nederland, na verschillende banen binnen het bedrijfsleven gehad te hebben. Niet chaotisch hier!!???? Als je je hele leven hoort dat ” jullie” lui, slecht, dom etc. zijn., dan ben je geneigd daarin te gaan geloven. Niets is minder waar. Wij zijn gewoon MENS!! en leven en werken naar de omstandigheden die er zijn.
    Gelukkig kan ik nuanceren, relativeren en zeg ik niet na 30 jaar met Nederlanders gewerkt te hebben:
    ” Nederlanders zijn zelfingenomen, gebruiken veel mooie woorden, kunnen goede rapporten schrijven maar doen weinig behalve als het in eigen belang is, zijn ERG lui, zoeken de schuld nooit bij zichzelf, zijn stinkend jaloers als ze het gevoel krijgen dat een ander het net iets beter heeft of doet, zoeken overdreven veel naar bevestiging; je moet 301 keer zeggen dat je iets heeeeeeeel erg leuk en goed en fantaaaaaaaaastisch vind als ze je iets gegeven hebben. Zoniet, dan ben je ondankbaar, niet spontaan, niet collegiaal etc.”
    Gelukkig generaliseer ik niet en heb ik door de jaren heen geleerd om zaken in een juist perspectief te zien en te plaatsen.
    Ik heb veel geleerd, dankzij mijn Surinaamse achtergrond, gecombineerd met de wijsheid, levenservaring, opgedaan binnen de Nederlandse cultuur.