Studenten Sportkunde op bezoek bij AFC Ajax: Sportsponsoring in de praktijk

Voor de module Sportsponsoring van de opleiding Sportkunde (SGM) stond, na het bezoek aan de KNVB in Zeist, het tweede praktijkbezoek bij AFC Ajax Amsterdam op het programma. Donderdag 12 januari was de dag dat we in de ochtend op bezoek mochten bij de grootste en meest succesvolle voetbalclub van Nederland. Deze ochtend werd geleid door (ex-NEC’er) Head of Sales Bas van Rossum en wij kregen de uitnodiging om een kijkje te krijgen binnen de sponsoring van Ajax.

Door: Frank de Witte

Voor vele studenten was het vroege opstaan en reizen ineens geen probleem meer en was (bijna) iedereen netjes om half 10 aanwezig bij de hoofdingang van de Amsterdam Arena. In het stadion werden wij ontvangen door Bas van Rossum en hij begeleidde ons naar het spelershome waar wij een presentatie kregen van Bas zelf. In deze presentatie gaf Bas eerst een korte introductie over zichzelf en AFC Ajax daarna kwam al snel het onderwerp sponsoring aan bod. Er werd uitgelegd welke soorten sponsors Ajax heeft en er werden verschillende leuke activaties laten zien van Ajax, die in samenwerking met verschillende sponsors in het verleden gedaan zijn. Interessant was hoe sommige activaties tot stand zijn gekomen en wat er allemaal bij komt kijken als Ajax een actie bedenkt in samenwerking met een sponsor.

Na de vele voorbeelden moesten de studenten zelf aan het werk. Vooraf is aangegeven dat Ajax opzoek is naar een sponsor in de Car Rental branche. De studenten moesten in groepjes van vijf een autoverhuurbedrijf zoeken die past bij de club Ajax en daarnaast een of meerdere activaties bedenken hoe de sponsor ingezet gaat worden. Deze ideeën werden gepresenteerd in een korte pitch van ongeveer 1 minuut. De winnaar (team Drive In) kreeg kaarten voor de wedstrijd Ajax – Legia Warschau voor de Europa League.

Als afsluiting na presentatie en de pitchronde werd er een rondleiding gegeven door de Arena. De rondleiding begon in de kleedkamer van Ajax. Veel studenten hebben even gezeten en een foto gemaakt op de plekken van Davy Klaassen, Hakim Ziyech of andere spelers. Vervolgens bracht de rondleiding ons bij de persruimte en werd er laten zien waar de interviews van de spelers na de wedstrijd gehouden werden. Als laatst mochten wij via de spelerstunnel de trappen op en aan de zijkant van het veld komen bij de dug-outs.

Mede door dit soort praktijkbezoeken is Sportsponsoring een van de leukste onderwijsmodules van de opleiding. Het bezoek aan Ajax was een hele leerzame en leuke ervaring en geeft een beter beeld hoe de theorie in praktijk wordt gebracht.