Studenten ALO helpen mee met Mission Olympic
Studenten van de ALO hebben een bijdrage geleverd aan de Mission Olympic. Dit was voor de onderwijseenheid Evenementen-management en daarmee hebben ze zelfs de televisie gehaald. Dat kon natuurlijk niet zonder verslag over het evenement. Zie hieronder daarom het uitgebreide verslag van de studenten over hun ervaringen.
Voor deze module kon iedereen een voorkeur opgeven voor een evenement dat hij of zij mee wilde organiseren. Nadat iedereen zijn keuze had gemaakt, werden de groepen gevormd. Bij ons in de groep had iedereen Mission Olympic als 1ste keuze opgeven. Het was daardoor een gemotiveerde groep.
Hierna kon de eigenlijke voorbereiding beginnen. In het begin verliep het wat moeizaam, vooral door de nieuwe ervaring van het samenwerken met externe mensen. Onze opdrachtgevers waren geen mensen van de ALO, maar van het Montessori college Nijmegen.
De gehele opdracht was om drie voorrondes van Mission Olympic te organiseren: voor Volleybal, Zaalvoetbal en de Veldloop. Nadat we alle opdrachtgevers bereikt hadden en de afspraken op een rijtje hadden, liep het voorbereiden goed en zaten we vol ideeën. De ideeën moesten uitgepluisd worden en we moesten beslissen welke ideeën we daadwerkelijk gingen uitvoeren. Wij hadden geluk dat de leden van de groep vrijwel op een lijn zaten, al waren er ook af en toe wat discussies. Maar dat hoort erbij!
Toen we dachten dat we lekker bezig waren met organiseren, dit was ongeveer halverwege, kwamen er een paar tegenslagen. Het bleek namelijk dat er bij zaalvoetbal zoveel aanmeldingen waren, dat we twee locaties nodig hadden. Ook bleek dat de accommodatie van het volleybal niet beschikbaar was en de scholen die zich aangemeld hadden, vonden de voorrondes te vroeg in het jaar. Hierdoor hebben we helaas de voorronde van het volleybal moet afzeggen en hebben we dit niet af kunnen maken. De organisatie wordt overgenomen door een andere school/studenten.
Ondanks deze tegenslagen gingen we met goede moed door. De voorronde van volleybal was wel weggevallen, maar onze opdracht was er niet kleiner op geworden: Er moesten immers twee locaties van de voorronde zaalvoetbal komen.
Na ongeveer 18 weken van voorbereiding was het dan zover. Op 29 januari 2013 zou de voorronde van de veldloop plaats vinden en op 31 januari 2013 de voorronde van zaalvoetbal. Echter hadden we besloten om de veldloop af te lassen, vanwege het weer. Het had gevroren en het ging regenen, dit waren te onveilige omstandigheden om het door te laten gaan. Dit was een teleurstelling en we moesten zo snel mogelijk proberen om alles te verzetten naar een andere datum.
De voorronde van het zaalvoetbal op 31 januari 2013 ging wel door. Hoe wij de dag hebben beleefd? In het begin enorm hectisch en druk, maar als het eenmaal loopt geweldig leuk om te doen! Uit de reacties van de deelnemers kwamen wel verbeterpunten naar voren, maar over het algemeen had iedereen een leuke dag gehad.
De voorronde van de veldloop hadden we verzet naar 5 maart 2013. Het verzetten van deze voorronde leverde nog wel wat stress op. Veel vrijwilligers die we hadden geregeld konden op deze datum niet en we hebben veel telefoontjes moeten plegen om alles te verzetten. Ook hebben we natuurlijk de scholen moeten informeren over het verzetten. De scholen waren er in eerste instantie niet blij mee en we kregen ook best wel wat kritiek. Maar wat bleek ? 5 maart was een stralende dag! We hadden super mooi weer! Ook deze voorronde was in het begin hectisch, maar daarna liep het prima!. Een voorbeeld van de hectiek in het begin, was dat de deelnemers vroeger kwamen dan we hadden verwacht. Onze vrijwilligers waren er nog niet en we moesten daardoor opeens twee dingen tegelijk doen (namelijk vrijwilligers inlichten en deelnemers ontvangen).
Doordat wij dit evenement hebben mogen organiseren hebben we veel geleerd. Vooral de basis van het organiseren, maar ook improviseren en omschakelen van situaties. Verder was het ook nog eens leuk om te doen!
Het filmpje over het evenement van de lokale omroep in Nijmegen is hier te zien (vanaf minuut 7:00).