Studentcompany SGM wint reis naar Europe Trade Fair in Zürich
De studentcompany Sport and Health Innovation S.C. van Sport, Gezondheid en Management (SGM) mag eind maart naar de Europe Trade Fair in Zürich. De studenten hebben dit te danken aan hun innovatieve product Grab and Play. Dit is een handige tool voor tafeltennissers die efficiënt en effectief willen trainen. De studenten Teun Wientjens, Niels van den Brink, Max van Amerongen, Quint Baars en Nienke Konings zijn met hun product samen met een andere studentcompany gekozen om Nederland te vertegenwoordigen. “Ik kon het niet geloven toen ik het hoorde”, aldus directrice Nienke Konings.
Op de Europe Trade Fair (ETF) komen verschillende vertegenwoordigers van allerlei nationaliteiten samen om te netwerken, ervaringen uit te wisselen en samenwerking aan te gaan. Dit jaar zal er dus ook een studentcompany van de HAN Sport en Bewegen bij zijn.
Sport and Health Innovation S.C. (SHI) heeft zich in het begin van dit schooljaar aangemeld bij Jong Ondernemen door middel van een motivatiebrief. Jong Ondernemen is de organisatie die namens Nederland twee studentcompanies mocht afvaardigen naar de ETF. De organisatie heeft op basis van een aantal criteria en een uiteindelijke loting besloten om SHI samen met een andere studentcompany uit Groningen naar Zürich te sturen. Hier zullen zij zichzelf profileren op de Europese markt. Bovendien kunnen zij zich meten met internationale talenten van Europese bodem. Aan het einde van de dag zullen er ook winnaars naar voren komen op verschillende gebieden, zoals de presentatie en het product.
Directrice Nienke Konings hoorde het nieuws over haar bedrijf als eerste. “Ik kon het haast niet geloven toen ik het telefoontje kreeg. Maar toen het eenmaal goed was doorgedrongen, waren we meteen heel enthousiast!”. Het duurde niet lang of het nieuws verspreidde zich rond. Er werden meteen plannen en voorbereidingen getroffen door de studentcompany. “Nadat de tickets waren geboekt, wisten we dat er geen weg terug meer was en we zouden gaan knallen in Zürich” verklaarde Teun Wientjens, hoofd financiën. “We hebben meteen onze company verder geprofessionaliseerd door bijvoorbeeld bedrijfskleding te laten drukken voor in Zürich. Bovendien zullen we aankomend weekend aanwezig zijn op het NK Tafeltennis. Ook hebben we de website een make-over gegeven en zijn overgegaan op het verbeteren van onze marketingmiddelen.”
Aan enthousiasme en inzet zal het deze studenten in elk geval niet ontbreken. “Dit is gewoon een unieke kans en zoiets maak je maar één keer in je leven mee” zegt Niels van den Brink. Niels is hoofd P&O en is degene die de brief voor Jong Ondernemen instuurde. “Ik heb er veel zin in en ik denk ook dat het goed is voor de naamsbekendheid van SHI”.
Het product waarmee SHI de markt opgegaan is, heet de ‘Grab and Play’. Het is een creatief en revolutionair product voor de tafeltennismarkt. Bedenker van het idee Max van Amerongen kwam op het idee tijdens een van zijn eigen trainingen in Papendal Arnhem. “Ik zag overal balletjes rollen, trainingen die stillagen en ik dacht dat dit toch makkelijker moest kunnen. Na maanden van verbeteringen en nieuwe ideeën is de Grab and Play eindelijk volledig ontwikkeld en geproduceerd. En tot nu toe zijn de reacties heel enthousiast geweest.”
Het product is in feite een demonteerbare mobiele opslagunit voor 25 balletjes. Door continu nieuwe balletjes te kunnen gebruiken houden trainingen hun effectiviteit en efficiëntie. Na het spelen is de Grab and Play gemakkelijk te demonteren en kan men de balletjes weer oprapen zonder te hoeven bukken door een speciaal ontwikkeld plopmechanisme. Voor meer informatie, kijk hier.