Stoeptegels komen tot leven in de regen: innovatie in de praktijk
Na zijn studie Sportkunde in Zwolle zocht Rein van Wijngeeren meer verdieping, hij wilde ook niet alleen ‘in de praktijk’ bezig zijn. Zo kwam hij bij de HAN Master Sport- en Beweeginnovatie terecht. Dat bleek een goede zet: na een mooi innovatietraject bij opdrachtgever Nijha BV rondde Rein zijn master in 2023 af.
Innovatievraagstuk zelf vormgeven
“Op mijn mastertitel ben ik trots en ik voel me sterker in mijn rol als professional. En helemaal leuk is het dat mijn innovatie echt is gelanceerd: de regenspray maakt schoolpleinen een stuk uitdagender voor kinderen als het regent”, vertelt Rein enthousiast. Daar ging natuurlijk wel wat aan vooraf. Een goede opdracht vinden was best lastig. Na een reeks telefoontjes kwam hij via de manager innovatie van de CALO bij Nijha BV terecht. Daar kreeg hij de ruimte om zijn innovatievraagstuk zelf vorm te geven, een mooie uitdaging die Rein met beide handen aanpakte.
Buitenspelen is belangrijk, ook als het regent
Nog voordat hij Sportkunde besloot te studeren deed Rein ervaring op in het basisonderwijs. Iets dat hem toen al opviel en ook stoorde, was dat kinderen in de pauze vaak binnen bleven als het regende. Terwijl buiten spelen en bewegen juist zo belangrijk is. Een onderwerp waar hij zich graag in wilde vastbijten. Rein legt uit: “We hebben in Nederland nu eenmaal veel regen, het hele jaar door. Door in de pauze binnen te blijven met je klas, mis je een mooi beweegmoment. En je leert kinderen dat je bij regen niet kunt spelen of sporten, terwijl bepaalde elementen juist extra uitdagend zijn. Om te beginnen moest ik uitzoeken wát hier nu echt het probleem is. Waarom blijven ze binnen? In mijn hele innovatietraject speelden de kinderen zelf een belangrijke rol. Ik hield bijvoorbeeld interviews op scholen. Toen het probleem duidelijk in beeld was, liet ik ze zélf met ideeën komen met behulp van gesprekken, tekeningen en Lego Serious Play. Ik vroeg ze hun ideale schoolplein te beschrijven, daar kwamen natuurlijk gekke en ook onhaalbare dingen uit. Maar het hielp mij wel verder. Ik kon op basis van alle verzamelde informatie innovaties vergelijken en afwegingen maken.”
Innovatieve regenspray naar Nederland halen
Uiteindelijk rolde het concept ‘Regenbazen’ als nummer 1 uit de bus. Een inspiratieplatform voor professionals, die met kinderen werken. “Ik stelde in mijn traject vast dat de stoeptegels op het plein de grootste vijand zijn. Die maken het plein saai en niet leuk om op te spelen in de regen. Sommige activiteiten kun je ook niet meer doen als het regent, zoals stoepkrijten. En toch zijn die tegels er nu eenmaal op veel pleinen. Ik wilde ontdekken hoe je ze interessant maakt in de regen en ging op onderzoek uit. Ik stuitte op een innovatief bedrijf in de VS: Rainworks. Zij hebben een regenspray voor tegels ontwikkeld en dit was precies wat ik zocht. Mijn eindadvies aan Nijha was dan ook: haal deze regenspray naar Nederland, het werd al in Europa geproduceerd. Dat hebben ze gedaan, het is te koop in hun webshop. Dat is leuk om te zien”, zegt Rein.
Stoeptegels komen tot leven tijdens een regenbui
Hoe het werkt? De regenspray spuit je als het droog is buiten op de tegels. De kinderen kunnen zelf creatieve kunstwerken of teksten maken of sjablonen gebruiken. Rein: “Je kunt er ook samen een hinkelblok mee maken, doeltjes of opdrachten tekenen. Zolang het droog is zie je niks, maar als het eenmaal regent wél! De stoeptegels komen tot leven en de kinderen kunnen hierdoor uitkijken naar die regenbui, het maakt buitenspelen leuker.”
Problemen doorgronden en persoonlijk leiderschap
Inmiddels heeft Rein zijn mastertitel op zak en werkt hij bij ICSadviseurs in Zwolle als consultant. Iets waarbij zijn ervaring met innovatie goed van pas komt. Hij helpt gemeentes en schoolbesturen met het uitzoeken van nieuwe, passende sportaccommodaties. “In de Master Sport- en Beweeginnovatie leerde ik een probleem echt te doorgronden en analyseren, met behulp van (wetenschappelijke) kennis en onderzoek. Dat gebruik in mijn huidige baan ook: is de vraag van de klant eigenlijk wel de echte vraag? Is het probleem duidelijk? Ik vind het stellen van ‘waaromvragen’ een belangrijke les. En het was ook waardevol om het hele proces van design thinking te doorlopen, daarbij los je problemen op vanuit menselijke behoeften en in duidelijke stappen. Nu ik mijn master heb behaald voel ik me steviger in mijn schoenen staan, dat helpt me vooruit”, sluit Rein af.