SGM wat?

Er is elke studieweek een verhaal van een alumnus van Sport, Gezondheid en Management (SGM) over zijn of haar huidige werk. Wat kan je na een studie SGM verwachten? Wat heb je aan die studie als je later aan het werk gaat? In ‘SGM wat?’ wordt dat in tien edities in kaart gebracht. Discussieer mee op Twitter met @HANsportbewegen en #SGM.

In deze tweede editie is het de beurt aan Melissa Davina, Afgestudeerd in 2010. Zij is momenteel medewerkster Sportontwikkeling en Leefstijlcoach bij Sportbedrijf Arnhem.

Sportbedrijf Arnhem kent al vele SGM’ers als stagiaires en ik heb daar de kans gekregen om enkele uren te gaan werken. Nu heb ik een volledige baan die uit twee functies bestaat: projectleider en leefstijlcoach.

Ik initieer en coördineer projecten met de nadruk op de campagne Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB) zoals: Sport en Integratie, Valpreventie cursussen en Mag ik deze dans van u. Leefstijlcoach is een nieuwe functie, aangestuurd door Sportbedrijf Arnhem, VGGM en Caranoscoop, die gericht is op het doorsturen van mensen naar de juiste beweegactiviteiten in de wijk. Ik werk met senioren, niet-westerse allochtonen met beweegarmoede, in-actieve mensen en chronisch zieken zoals diabetici. Mijn ambities liggen op het coachen en begeleiden van mensen naar meer bewegen in het dagelijks leven.

De beroepstaken

Een beroepsprofiel is het geheel aan taken dat een beroepsbeoefenaar in de praktijk uitvoert. Deze taken zijn opgedeeld in ‘beroepstaken’. Beroepstaken vormen zo de kern waaruit een beroep is opgebouwd. Ook zijn dit de bouwstenen voor het onderwijsprogramma. Voor SGM staan de volgende beroepstaken centraal:

Management en Organisatie: De SGM’er stapt onder andere in de rol van manager. Stuurt het primaire proces op de werkvloer aan en zorgt voor een gezond arbeidsklimaat. Daarbij ontwikkelt de SGM’er visies en strategieën. Tijdens de opleiding horen hier bijvoorbeeld de vakken Kwaliteitszorg en Evenementenmanagement bij.

Ondernemen en Commercie: Bij deze beroepstaak hoort ondernemend en commercieel handelen. Dat betekent belangrijke trends in de maatschappij signaleren en daar marketingstrategieën op toepassen. Tijdens de opleiding starten studenten bijvoorbeeld een studentenbedrijf, waarbij al deze vaardigheden in de praktijk worden geoefend.