Online course Sport management en Exchange trip Sport Tourism Event Management

Afgelopen periode hebben studenten en begeleiders van HAN Sport en Bewegen en de Minnesota State University, Mankato (MSU) veelvuldig samengewerkt aan ontwikkelingen op het gebied van online learning, sport tourism en sportmarketing. Vanuit de HAN S&B minor Sport Tourism Event Management hebben HAN en MSU een online course georganiseerd met zes verschillende bijeenkomsten. Deze vonden allemaal plaats in conference vorm. Via een videostream werden de klaslokalen en laptops in de Verenigde Staten en Nederland met elkaar verbonden en kon er live gesprek gevoerd worden in de les. “Echt een leuke setting met veel dynamiek waarin je leert over de sportmanagement aanpak in NL en USA”, aldus één van de studenten. De colleges werden voorbereid door de Amerikaanse en Nederlandse studenten die vervolgens online hun opdrachten presenteerden. Van de 8 uur tijdsverschil met de VS hadden we eigenlijk geen last. Buiten de online course om hadden zij contact via skype, whatsapp en diverse online learning platforms.

Zo konden de studenten elkaar alvast leren kennen, als voorbereiding op de HAN & MSU Exchange trip die van 29 april tot en met 6 mei plaatsvond. Gedurende deze periode waren vijftien Amerikaanse studenten en twee begeleiders hier in Nederland om samen te werken met de studenten en begeleiders vanuit de HAN S&B Minor Sport Tourism Event management. Het studieprogramma Sports Management vanuit MSU sluit heel goed aan bij het curriculum van HAN Sport en bewegen. En aangezien we als instituut het thema internationalisering verder willen ontwikkelen heeft het team van Sports Economics & Strategic Sports Management deze studiereis georganiseerd.

De HAN & MSU exchange trip afgelopen week met Minnesota State University, Mankato (MSU) en HAN S&B Sport Tourism Event Management Minor is een groot succes geworden. Zowel het formele als informele deel van het programma werd zeer gewaardeerd. De studenten, begeleiders en docenten waren bijzonder blij met alle input, lezingen, presentaties, demonstraties, achtergronden en rondleidingen waar zowel HAN partijen als externe stakeholders een bijdrage aan hebben geleverd.

Zo bezochten wij het SX gebouw in Eindhoven, het centrum van de Sports Marketing in Nederland. Virtual reality, marketing rondom Max Verstappen en MUD Masters waren slechts een paar thema’s. Op Papendal mochten wij de Worldcup BMX Super cross bijwonen met een meet & greet van Europees Kampioen BMX Raymond van der Biezen. Papendal chef-kok Erik Te Velthuijs schotelde ons een aantal van zijn befaamde recepten voor in een heerlijke lunch. Een rondleiding door het Olympisch Stadion in Amsterdam leerde ons dat het nu wereldberoemde Olympisch vuur een Amsterdamse vinding is en tijdens de Olympische Spelen van 1928 voor het eerst op de Olympische Spelen brandde, in Amsterdam. Sindsdien is het onlosmakelijk met de Olympische Spelen verbonden. Mountainbiken door het Heumense bos en de “groene route” door Groesbeek was ook een deel van het programma. En omdat het bevrijdingsweek was, stond ook onze historie centraal in het bevrijdinsgmuseum 1944-1945 te Groesbeek en de herdenking bij het Nationaal Monument op De Dam in Amsterdam. Daarnaast hadden we diverse sessies over sport toeristisch potentieel en sport event management georganiseerd. Ook de impact van sportevenementen ontbrak niet in het programma, bijvoorbeeld met de economische impact evaluaties van de Giro Gelderland en de KLM Open 2016. Een inspirerende sessie op de KNVB Talent Campus geeft ons de hoop dat Nederland zich toch nog kan kwalificeren voor de WK in Rusland in 2018, of dan toch in elk geval voor 2022 in Qatar. Aan de medisch, sportieve begeleiding en talentontwikkeling ligt het in elk geval niet.

Zo zijn gedurende de hele week vrijwel alle thema’s waar wij als instituut aan werken aan bod gekomen. Van sportorganisatie tot talentontwikkeling, van sportmarketing tot sportvoeding en gezondheid, van sportinnovatie tot competitieorganisatie, van breedtesport tot topsport, van sporteconomie tot parkontwikkeling en van evenementenorganisatie tot internationale profilering en sportbeleid. Onze HAN studenten waren vooral verrast te zien hoe breed en veelzijdig ons werkveld is en hoe wij ons hierin manifesteren. De MSU studenten en begeleiders waren bijzonder onder de indruk van onze activiteiten en netwerk en hoe wij als klein landje werken aan (top)sport. Vanuit de studentengroep MSU & HAN kregen we een groot compliment terug met: “Heel erg bedankt voor de organisatie en het memorabel maken van deze geweldige ervaring”.

Kortom, een groot succes deze exchange week. Dat was zonder de input van diverse collega’s, ons netwerk in het bedrijfsleven en sportwereld niet mogelijk geweest. We hebben ons als instituut geweldig kunnen profileren naar MSU en onze eigen studenten. Het doel van expertiseteam SESS is om volgend jaar verder te werken aan deze exchange door een bezoek te brengen aan MSU in Minnesota. Dan staat de Superbowl op de agenda en hopen we minstens net zo’n goede ervaring te realiseren als dit jaar.

Dank aan allen die dit hebben mogelijk gemaakt.

Martijn Kamper