Onderwijsvernieuwing: Toekomstbestendig onderwijs aan de HAN
Het onderwijslandschap verandert snel, en de HAN speelt hierop in met speerpunten als digitale geletterdheid, flexibiliteit in het curriculum en het opleiden van ‘wereldburgers’. Binnen de Academie Sport en Bewegen (ASB) betekent dit een herziening van het onderwijsaanbod waarin studenten, docenten en het werkveld centraal staan.
Twee jaar geleden heeft de HAN speerpunten opgesteld om toekomstbestendig te blijven. Een belangrijk aspect is digitale en data-geletterdheid, omdat het werkveld steeds meer vraagt om professionals met kennis van digitale technologie en data-analyse. Ook wil de HAN bijdragen aan het opleiden van wereldburgers, waarbij studenten leren kritisch na te denken over maatschappelijke vraagstukken en inclusiever onderwijs.
Flexibeler
Een andere pijler is curriculumflexibiliteit. Studenten willen steeds vaker zelf bepalen hoe en in welk tempo zij studeren. ”Het curriculum moet flexibeler, omdat studenten daar om vragen,” zegt Cindy, programmamanager Onderwijsvernieuwing. Dit kan betekenen dat studenten sneller afstuderen of hun studie combineren met werk. Ook wordt een leven lang ontwikkelen (LLO) gestimuleerd, zodat alumni eenvoudig aanvullende cursussen kunnen volgen.
Impact
Deze ontwikkelingen hebben impact op de Academie Sport en Bewegen. De academie onderzoekt hoe de speerpunten worden vertaald naar de curricula van Sportkunde, de ALO, de AD-opleidingen en de master Sport- en Beweeginnovatie. Een belangrijke verandering is een ontwikkelingsgerichtere aanpak. Studenten worden vanaf het eerste jaar gestimuleerd om na te denken over hun toekomstige rol. Praktijkgericht leren wordt versterkt door opdrachten met meer waarde uit de beroepspraktijk. Daarnaast worden veranderingen in toetsing doorgevoerd. Waar studenten nu na acht weken een toets maken, kunnen langere blokken worden ingevoerd waarin ze op meerdere momenten hun vaardigheden tonen.
Wat merkt de student hiervan?
De grootste veranderingen voor studenten zijn te vinden in de toetsing en flexibiliteit binnen de opleiding. Er komt meer ruimte om zelf keuzes te maken in hoe en waar zij leren. Leren in de praktijk en online wordt beter gefaciliteerd, en studenten krijgen meer regie over welke onderdelen zij willen verdiepen. Daarnaast wordt meer aandacht besteed aan praktische vaardigheden voor het werkveld. Werkgevers merken op dat afgestudeerden onvoldoende voorbereid zijn op werken in kanswijken. Daarom krijgt dit thema een prominentere plaats binnen het curriculum, zodat studenten beter voorbereid zijn op de uitdagingen van de praktijk.
”Door de onderwijsvernieuwing sluit de opleiding beter aan op de praktijk, waardoor ik als student beter voorbereid ben op de dynamiek en verwachtingen binnen het werkveld.” – Dave Swaters (student)
Wat betekent dit voor docenten?
Docenten zullen onderwijs op een andere manier geven. Waar zij voorheen acht weken lang een klas begeleidden, kan dit in de toekomst tot zestien weken duren. Dit biedt meer ruimte voor begeleiding en diepgaandere gesprekken met studenten. Naast het beoordelen van toetsen zullen docenten vaker studenten coachen, hun voortgang bespreken en maatwerk bieden. Dit vraagt een nieuwe mindset, waarbij coaching en persoonlijke begeleiding centraal staan.
”De onderwijsvernieuwing laat mij als docent (samen) leren en kritisch kijken naar het huidige onderwijs.” – Danny Bent (docent)
Toekomst
Onderwijsvernieuwing blijft zich ontwikkelen. Naast flexibiliteit en praktijkgericht leren wordt digitale geletterdheid steeds belangrijker. Studenten zullen vaker werken met onderwerpen zoals kunstmatige intelligentie en data-analyse. Ze leren niet alleen hoe ze AI kunnen gebruiken, maar ook wat de impact en ethische vraagstukken ervan zijn. Hoewel deze veranderingen het onderwijs verrijken, blijft de kern van de opleidingen grotendeels behouden. “Het betekent niet dat de hele opleiding op alle vlakken verandert,” benadrukt van der Avoort. De inhoud blijft grotendeels hetzelfde, maar de manier waarop onderwijs wordt aangeboden en getoetst, wordt aangepast om beter aan te sluiten bij studenten en het werkveld. Door deze onderwijsvernieuwingen zorgt de HAN ervoor dat studenten nog beter worden voorbereid op een succesvolle toekomst.
Oproep aan studenten
Onderwijsvernieuwing gebeurt uiteindelijk voor studenten en docenten. Toch is het een uitdaging om studenten actief te betrekken. “Je bent geneigd om als collega of docent heel erg in je eigen bubbel te gaan ontwerpen. We hebben ook nog studenten en die studenten willen we heel graag betrekken. Maar als het puntje bij paaltje komt dan is dat altijd een uitdaging,” aldus Cindy.
Daarom roepen we studenten op: heb je feedback over je opleiding? Laat je stem horen. Meedenken hoeft niet veel tijd te kosten – zelfs een uur meedenken is al waardevol. Wil je bijdragen of heb je ideeën? Neem dan contact op via onderwijsvernieuwing.ASB@han.nl. Samen maken we het onderwijs toekomstbestendig!