Innovatief onderwijs: van actieve theorielessen tot studentgestuurd onderwijs

Vanaf het eerste semester van het komende studiejaar worden er vijf innovatieve onderwijsexperimenten toegepast. Kennisclips en bewegende theoriecolleges, het kan zomaar dat je er vanaf september mee te maken krijgt. In april is docenten tijdens een studiedag gevraagd om met innovatieve voorstellen te komen om mee te experimenteren in het onderwijs. De onderstaande vijf voorstellen zijn uiteindelijk gehonoreerd.

Flipped classroom

Hierbij krijgen studenten van de module Financieel Management in de Sport van SGM de mogelijkheid om zich op meerdere manieren de stof eigen te maken. Het ontwikkelen van kennisclips maakt het mogelijk om op een zelfgekozen moment en zo vaak als nodig uitleg te krijgen over de stof. Hierdoor kunnen studenten terwijl ze huiswerk maken de uitleg krijgen over de stof die ze op dat moment aan het behandelen zijn. Ook het opknippen van de kennis in kleine porties maakt het mogelijk voor de student om specifiek te zoeken.

De bewegende klas

ALO-studenten zijn doorgaans beweegliefhebbers; ze hebben niet voor niets voor de opleiding gekozen waarin bewegen centraal staat. Het contrast tussen de lessen waarin sportvaardigheden worden aangeleerd (bewegen) en de theorielessen (veel stilzitten) is groot. Uit onderzoek is gebleken dat fysieke inspanning leidt tot meer concentratie en focus. Daarom gaan (allereerst) studenten van de ALO vanaf september ook theorielessen volgen terwijl ze in beweging zijn.

Gaming

Mensen spelen graag een spel. De korte feedbackloop, directe beloning, onderlinge competitie en trial and error zorgen ervoor dat je gestimuleerd wordt om door te gaan. Hoe kunnen we deze uitgangspunten gebruiken om ons onderwijs leuker, spannender en aantrekkelijker te maken? In het onderdeel Macro-economie in de minor Sporteconomie gaan studenten aan de slag met een spel via een web-app om de vaak moeilijke en uitgebreide literatuur makkelijker op te nemen.

Betekenisvol onderwijs

In de minor Interdisciplinair samenwerken binnen training en sportrevalidatie krijgen studenten vanaf september veel meer vrijheid in hoe zij met hun eindproduct omgaan. De verandering ten opzichte van nu is dat studenten zich gaan inzetten op basis van hun persoonlijke motivatie en drijfveren. Studenten moeten zo onder andere zelf ontdekken waar hun individuele kracht en interesse ligt en op welke manier ze dit ten goede kunnen laten komen aan een team en eindproduct.

Flipping the classroom

‘Flipping the classroom (FTC)’ is een concept waarbij de focus ligt op studentgestuurd onderwijs in plaats van docentgestuurd onderwijs. Daarnaast helpt FTC bij het leggen van de nadruk op kennisconstructie in plaats van kennisoverdracht. Binnen het expertiseteam Lifestyle & Health Promotion gaan studenten hiermee aan de slag op diverse inhoudelijke onderwerpen. Dit moet uiteindelijk leiden tot enerzijds studenten bewuster te maken van hun eigen leerproces en anderzijds docenten nieuwe inzichten geven in innovatief en studentgestuurd onderwijs.