Innovatie in de praktijk: van brainstormsessies naar een training Pleinfluencer worden

Gaby Tjintjelaar doet de voltijd Master Sport- en Beweeginnovatie. Ze heeft 2 dagen per week lessen en bijeenkomsten op Papendal en is de rest van de week bezig met haar innovatie. Hoe kun je ouders meer betrekken bij het buiten spelen van hun kinderen?

De stimulans voor kinderen om te bewegen komt vaak van hun ouders. In wijken waarin die een migratieachtergrond hebben nogal eens een probleem. Binnen het project Buiten Spelen = Buiten Bewegen gaat Gaby dan ook aan de slag met een innovatief idee om ze toch te betrekken.

Design thinking als leidraad

MSBI studente Gaby TjintelaarHaar opdrachtgever is het Sport Expertisecentrum Oss. Dat heeft als doel mensen gezonder laten leven. Eén van de projecten die loopt is Buiten Spelen = Buiten Bewegen, met HAN-onderzoeker en docent Pijke den Ambtman als projectleider. Wat doe je precies tijdens je master? “In de Master Sport- en Beweeginnovatie staat het proces van design thinking centraal. Je doorloopt daarbij een aantal stappen. Het probleem en de stakeholders in kaart brengen, keuzes maken, vooronderzoek doen en bijvoorbeeld met buurtsportcoaches meelopen. Daarna volgt de ideefase, hoe kun je het probleem oplossen. Ik heb al veel gedaan. Brainstormsessies gehouden met verschillende partijen bijvoorbeeld, ik heb ook buiten Oss gekeken hoe gemeentes dit probleem aanpakken. Daarna filter je deze ideeën naar 3 of 4 bruikbare concepten. In deze fase zit ik nu, een leuk fase vind ik”, legt Gaby enthousiast uit.

Een training ontwikkelen als innovatie

De daadwerkelijke innovatie zit er aan te komen. Het wordt een training voor buurtsportcoaches, waarin ze leren om ouders te betrekken bij activiteiten. Gaby gaat onderzoeken wat hierbij wel en niet werkt. De structuur met buurtsportcoaches staat al in Oss, dat helpt. Gaby: “De training bestaat uit 3 modules: verbinding maken (bijvoorbeeld even meelopen vanaf de speelplek naar huis, om contact te maken met ouders), bewustwording creëren en daarna het contact vasthouden en de ouders een rol geven.” Veel werk? Dat klopt, daarom richt ze zich vooral op de eerste module van de training. Iets echt bruikbaars achterlaten is het doel, een digitaal product waar buurtsportcoaches mee verder kunnen.

Pittig, maar een goede mix van theorie en praktijk

Deze fase waarin ze veel in de praktijk werkt vindt Gaby erg leuk. Ze legt uit: “Ik ben veel in de wijken geweest, heb meegelopen met buurtsportcoaches. Heel interessant en ook echt noodzakelijk om inzicht te krijgen in wat er gebeurt en wat er nodig is. Daarna volgende voor mij een fase waarin ik meer op kantoor en school was, nu met het testen ga ik weer meer de wijken in. Eigenlijk bestaat de hele master uit een combinatie tussen theorie en praktijk, dat spreekt me erg aan. Wel is het een pittige master, waarin veel op je af komt. En door de afhankelijkheid van meerdere partijen moet je goed de tijd bewaken, vertraging ligt op de loer.” Gaby verwacht zelf in de zomer van 2023 klaar te zijn met haar master. Voorlopig heeft ze nog genoeg te doen in de wijken én op school. Want ook wekelijkse bijeenkomsten met medestudenten en docenten zijn een belangrijk onderdeel van deze master. Waardevol volgens Gaby, het sparren met medestudenten zorgt voor herkenning en nieuwe inzichten. Er is vaak overlap tussen de opdrachten. En elkaar feedback geven is leerzaam en nuttig.

Kansen in de wijken

Voor de wijken in Oss ziet Gaby allerlei kansen. Wat zou ze graag willen realiseren? “Een pop-up speelplek (een eerdere innovatie van een masterstudent) koppelen aan het project Buiten Spelen = Buiten Bewegen. Dat zorgt direct voor aandacht en actie op die plek. Helemaal mooi zou het zijn om daarbij dan de ouders ook uit te nodigen en ze mee te laten doen aan activiteiten. Hoe zorg je dat die ouders dit ook doen? Dat is een mooie uitdaging voor de toekomst”, sluit Gaby af.

Nieuwsgierig naar de Master Sport- en Beweeginnovatie?

Bekijk de informatie over de voltijdmaster

Of lees meer over de deeltijdmaster